Fördjupning [2002-03-08]

Man 2002 på Pusterviksteatern

GÖTEBORG. Mannens identitet håller på att förändras. Från bredaxlad karl som reder sig själv till - ja vad? Just den frågan vill Pusterviksteatern diskutera under våren. Till sin hjälp har man tio föreställningar om män. Fem forskare är också inbjudna att medverka i ett antal seminarier.

– Det är bra att teatern tar upp frågor om identitet. Synen på vad som är manligt håller på att förändras. Att teatern diskuterar den förändringen är ett bra sätt att bearbeta frågan, säger Thomas Johansson som är professor i socialpsykologi och arbetar vid Göteborgs universitet.
   I sin forskning har Thomas Johansson bland annat intervjuat deltidspappor och kroppsbyggare och han har medverkat i ett antal böcker som beskriver forskning omkring manlighet.
   – Just nu står den manliga identiteten i en skärningspunkt. Förr var män inriktade på att jobba och göra karriär. Idag är fler män inriktade på att hitta en ny roll i familjen och att skapa en manlig identitet inom områden som vi tidigare har tänkt på som kvinnliga, säger Thomas Johansson.

Igenkännbara mansbilder
Thomas Johansson är en av de forskare som ska diskutera manlighet under de veckor som Pusterviksteatern spelar teater om mannen av idag. Bland de tio föreställningar som Pusterviksteatern har bjudit in, ingår också sju seminarier.
   Helst hade Olle Mattsson, konstnärlig ledare för Pusterviksteatern, velat att de föreställningar som spelas under temat MAN 2002 skulle skildra den nya mansbild som håller på att skapas. Nu håller sig de flesta av uppsättningarna inom gränser som vi känner igen.
   Göran Forsmark spelar i Mannen från Malmberget, en sträv norrlänning med ett nära förhållande till Jante-lagen. Bror Tommy Borgström gör monologen Grävskopan om en man som äger 49 procent av en grävmaskin och sitter i baren och väntar på den storbystade Kristina. Riks Drama spelar sin allvarliga föreställning Den gråtande mannen om varför en del män slår kvinnor.
   – På pappret är det inte något extremt provocerande program. Samtidigt vet man inte, säger Olle Mattsson.

Kan tänka sig invändningar mot temat
Han berättar att det var många som blev upprörda av Pusterviks förra tema Amen, en rad pjäser som handlade om kristendom.
   – Jag ville diskutera hur vi har påverkats av kristendomen, även om vi inte är religiösa. Kristendom är provocerande för en del. Nu är grundfrågan vad manlighet är för något, säger Olle Mattsson.
   Han har inte varit rädd för de reaktioner MAN 2002 kan väcka. Även om man lätt kan tänka sig flera invändningar mot att ägna mannen extra uppmärksamhet på teatern. Det är till exempel betydligt fler män än kvinnor som regisserar. De kvinnliga manusförfattarna syns allt oftare, men även på manusfronten har männen dominerat. Med det ökande antalet kvinnliga dramatiker borde de komplexa och intressanta kvinnorollerna också bli fler, det är annars ett gammalt välkänt faktum att män har ett större utbud av spännande roller.

Männen dominerar teatervärlden
Att män dominerar teatervärlden får Olle Mattsson exempel på dagligen. Som konstnärlig ledare för Göteborgs största scen för gästspel får han många förslag på bra uppsättningar att engagera.
   – Visst, man kan säga att Pusterviksteatern har haft mannen som tema de senaste fyra åren. 95 procent av alla uppsättningar har en manlig regissör. Jag tror inte att det beror på mansgrisigt beteende. Det bara blir så. Just att ”det bara blir så” vill jag diskutera, säger Olle Mattsson.
   Han menar att mannen som norm skapar bekymmer för alla som inte tycker att de kan identifiera sig med styrka, potens och andra klassiskt manliga ledord. Både kvinnor och män som på något sätt hamnar utanför mallen mår dåligt.
   – Jag tycker att Jonas Fröberg som är med i programmet har formulerat det bra. Han säger att man kan känna sig utanför även om man är en vit man ur medelklassen och hetero, säger Olle Mattsson.

Hög tid för män att diskutera sin identitet
Olle Mattson tycker att en av teaterns viktigaste uppgifter är att delta i samhällsdebatten och anser att det är hög tid att män diskuterar sin identitet.
   – Många grupper har jobbat med att definiera sig själv de senaste åren. Samer, invandrare och kvinnor, och nu menar jag inte att kvinnor är en minoritet. Men mannen har nästan inte diskuterat sin identitet alls, säger Olle Mattsson.
   Thomas Johansson bekräftar att män har varit lite passiva.
   – Förändringen av mäns och kvinnors roller handlar om jämställdhet och en demokratisering av samhället. Men det är kvinnor som har flyttat fram sina positioner och till exempel ställt krav på att män ska delta i familjelivet. Det har varit sämre med mäns egna initiativ, säger Thomas Johansson.
   När Pustervik nu drar igång sitt tema har Olle Mattsson satt ambitionen högt:
   – Om teatern på minsta lilla sätt kan bidra till ett mer jämställt samhälle har vi lyckats.

Anna Werner

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare