GÖTEBORG. Carin Mannheimer kan konsten att få teaterdirektörer att slå klackarna i taket av glädje.
Sista paret ut, hennes nya satiriska fars, har hittills dragit hela 36 fulla hus till Folkteatern i Göteborg.
Och ändå återstår en vecka till premiären.
-Förhandsintresset har varit enormt, nästan i klass med hennes egen Rika barn leka bäst, säger regissören Peter Schildt, med succéer som Ebba och Didrik och Glappet bakom sig.
Carin Mannheimer kallar själv Sista paret ut för ”en tragisk fars om genus” och den handlar om Axel.
Axel är ”en så kallad man”. Han fattar stora beslut som påverkar andra. Han jobbar i näringslivet. Han har kostym, skjorta och slips.
Han har dessutom en hobby som han odlar vid sidan om – att klä sig i kvinnokläder.
Hans hemlighet spricker när hans hustru en dag hittar ett kvitto i hans filofax, en kvitto på en behå.
Intolerans i fokus
-Det hela handlar om att på ett drastiskt och komiskt sätt visa hur hårt könsrollerna sitter, hur en avvikande människa tas upp av omgivningen och om omgivningens intolerans, säger Peter Schildt.
Axels läggning beskrivs som ett sätt att fly eller att skapa sig en frizon.
-I våra yrken, säger Peter Schildt och gör en gest mot teaterns medarbetare, kan vi krama varandra naturligt.
-På bankens huvudkontor skulle det vara otänkbart.
Peter Schildt betonar att farsens huvudfråga inte är transvestismen, men medger att ämnet är såväl gångbart som dramatiskt tacksamt.
Intresset bland göteborgarna tycks också vara succéstort.
Premiären äger inte rum förrän nästa torsdag, men en vecka innan hade 14 500 biljetter bokats.
Det förra Mannheimer-rekordet vid teatern – omkring 38 000 såg Rika barn leka bäst – kan mycket väl komma att slås under våren.
Klackar och tuttar styr
I rollen som Axel, och understundom Sonja, ses Anders Granell och han förstår och försvarar rollen och pjäsen.
-Axel har ett ärligt, blödande uppsåt i förhållande till sig själv. Det blir en känsla i satiren och inte enbart ytligt.
Storvuxne Anders Granell, som inte har övat särskilt på att bli feminin i sitt uttryckssätt, säger att den stora upptäckten han gjort under repetitionerna, är att kvinnorollen ändå smugit sig på honom.
Så fort han fått på sig kvinnokläderna, så har han ”blivit” kvinna.
-Kläderna styr kroppsspråket, säger han.
-Klackhöjden styr och löstuttarna styr.