Marie Feldtmann chef för Teater Västernorrland"Det gäller att få alla kön och åldrar till teatern. Jag skulle vilja att teatern blev en naturlig träffpunkt på ett enkelt och ett mera djupsinnigt sätt", säger nyutsedda chefen för Teater Västernorrland, Marie Feldtmann.
Nyheter [2009-06-10]

Marie Feldtmann chef för Teater Västernorrland

NYTT JOBB. Rymdäventyr och rytmiska föreställningar, mellan institutioner och frigrupper, från regissör till chef. Marie Feldtmann blir Teater Västernorrlands nya chef. Första löftet blir att förankra teatern hos dem som ska se och betala för den.

Efter 27 år och fem manliga chefer får Teater Västernorrland sin första kvinnliga chef, regissören Marie Feldtmann. Hon har inte varit chef tidigare och började som rytmiklärare. Vilket märks i hennes uppsättningar.
   Hon regisserade Aniara till invigningen av Göteborgsoperan 1994, nyligen satte hon upp rytmisk-musikaliska Hjälpsystrarna på Teater 23. Hon har jobbat på institutioner och frigrupper, med vuxen- som barn- och ungdomsteater.


På Teater Västernorrland får Feldtmann sin bas i Sundsvall. Teatern har 30 fastanställda och ingår i det nybildade Scenkonstbolaget; en paraplysammanslutning tillsammans med Norrdans, Musik i Västernorrland, Nordiska Kammarorkestern och Film i Västernorrland.
   Nummer ringde upp Marie Feldtmann.


Grattis till nya jobbet. Varför sökte du tjänsten?
   – Det nya Scenkonstbolaget är intressant och spännande. Det motsvarar min egen bakgrund och kompetens med gränsöverskridande möjligheter, och att de olika institutionerna de facto blir samarbetspartners. Det tror jag är bra.


Det ger dig möjlighet att överskrida genregränser?
   – Ja, det motsvarar mina egna intressen och blir en bra matchning.


Hur långt är förordnandet?
   – Det är ett chefsavtal så de kan kicka mig med kort varsel om de inte tycker jag gör min uppgift på ett tillfredställande sätt. Och jag kan sluta på samma villkor.


Tre månaders uppsägning, och inga fallskärmar?
   – Ja, och med vissa fallskärmar som andra chefsavtal.


Du har, bland annat som aktiv i Sveriges Regissörer intresserat dig för jämställdhetsfrågor. Nummers kartläggning tidigare i år visar att antalet manliga och kvinnliga chefer på landets sceninstitutioner är i stort sett lika. Vad betyder det att det är jämställt mellan män och kvinnor på chefposterna?
   – Det har betydelse eftersom män och kvinnor inte lever i riktigt samma värld, inte har samma förutsättningar och bevekelsegrunder och samhälleliga blick. Och så länge vi kan dela bördan så klokt som möjligt mellan folk som sitter i beslutsfattande ställning så är det bra. Blir skillnaden i procenttalen mellan könen för stor är någonting fel. Faktum är att det i väldigt hög grad är teatercheferna som beslutar om vilka regissörer och upphovsmän man använder, vad för slags tematik man arbetar med. När det är så centralstyrt är det viktigt att chefsposten är besatt av olika kön.


Scenkonstbolaget ägs till 60 procent av lanstinget i Västernorrland, 40 procent av Sundsvalls kommun. I den ekonomiska krisens spår börjar nu kommuner, landsting och regioner att spara – till exempel har Uppsala stadsteater fått en rejäl neddragning av ekonomin för 2010. Är du orolig för ekonomin?
   – Hela Kultur-Sverige ska vara oroligt. Jag förväntar mig att det kommer att bli hårda tider och man får vara noga med att inte lova för mycket. Utan det måste bli ett starkt avvägande att göra det man tycker är riktigt viktigt.


Har du fått några garantier eller utfästelser för ekonomin?
   – Garantier och utfästelser är svårt att jobba med. Jag tror att man ska tassa försiktigt ett tag nu och vara noga med att i den omgivande regionen förankra det man gör och vill göra. Att man inte gör för stora utfästelser i det här läget. För det räknas mycket pengar nu, först kommer pengarna. Värderingarna kommer långt ner. Det är en intressant utveckling och något att bita i.


Har du en konstnärlig programförklaring för ditt chefskap?
   – Jag väntar lite. Jag har naturligtvis jättemycket idéer och statements. Det som är viktigt nu är att förankra kulturen i regionen, eftersom det är folk som betalar och folk som ska komma och titta.


Hur ska du göra det?
   – Det är den match jag ska försöka lösa, den rond jag ska försöka gå. Det är en stark sporttradition där uppe. Det gäller att få alla kön och åldrar till teatern. Jag skulle vilja att teatern blev en naturlig träffpunkt på ett enkelt och ett mera djupsinnigt sätt. Det tål att jobbas på. Det kan väl räcka som utfästelse.


Marie Feltmann tillträder den 1 oktober. Nummer har uppdaterat Ledarskapslistan 2009.

Gert Lundstedt

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare