Det är första gången som Lars Norén är inbjuden som regissör till Frankrike, där hans egna pjäser numera nästan tillhör den klassiska repertoaren, och den franska kritiken är enhetligt överens om att hans version av Måsen tangerar det mest sublima i teaterkonsten. ”Norén återger Tjechovs mest inre, underjordiska röst, koncentrerar hans mänskliga budskap i den renaste av former, där Tjechovs egna tre kännetecken framstår som i distillat: stränghet, exakthet och klarhet”, skriver Le Figaro vidare.
Le Nouvel Observateur är lika omtumlad: ”de dansar likt drunknande, slits sönder som man dödar, i den grymma dissonansen mellan varat och orden”, lyder ett av tidningens omdömen.
Att pjäsen spelas på svenska, med fransk textning har inte bekommit den annars så språkligt konservativa franska publiken, och chefen för Théâtre des Amanadiers, Jean-Louis Martinelli, uttrycker sin stora förhoppning om att Noréns Måsen bara inleder början på ett nära och långtgående samarbete.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...