Skadskjuten skrattmåsEllen Fosti gör en stark och tydlig Masja i Anna Petterssons uppsättning av Tjechovs Måsen på Malmö stadsteater.
Recensioner [2010-03-29]

Skadskjuten skrattmås

Måsen av Anton Tjechov
Scen: Malmö Stadsteater Hipp
Ort: Skåne
Regi: Anna Pettersson
Scenografi: Nina Fransson
Ljus: Sven-Erik Andersson
Kostym: Lena Lindgren
Mask: Åsa Trulsson
Medverkande: Katarina Lundgren-Hugg, Hannes Meidal, Clas Göran Söllgård, Karin Lithman, Bo-Christer Hjelte, Li Brådhe, Ellen Fosti, Fredrik Gunnarson, Håkan Paaske, Erik Olsson
Översättning: Astrid Bæcklund och Herbert Grevenius
Länk: Malmö stadsteater


RECENSION/TEATER. Stilla vemod och tjechovsk sorg? Glöm det. När Anna Pettersson sätter upp Måsen på Malmö Stadsteater är det fullt ös i hela salongen.
   Björn Gunnarsson såg många starka insatser på premiären på Hipp.

För den teaterteoretiskt intresserade blir pjäsen en demonstration av post-Stanislavskij. Lärjungarna Vakhtangovs och Meyerholds inspiration från commedia. Mikhail Tjechovs (brorsonens) betoning av att kroppsliga uttryck föregår känslans inlevelse. Konstantin (Hannes Meidal) grips av sådan sinnesrörelse när han vänder sig till Nina (Karin Lithman) att hans tal stockar sig, bryter samman i våldsam afasi. I andra aktens trädgårdsscen ställer hela ensemblen upp i en skojig dans, som en vaudeville från tidigt 1800-tal.


Fredrik Gunnarsons Trigorin liknar en löjlig lantis ur Peter Flacks revyer, inklusive självupptagna och hypokondriska gnällbältesvokaler. Inför fjärde aktens början utför Medvedenko (Erik Olsson) en liten mim framför ridån med sin och Masjas bebis. Nina och Konstantin utför en stiliserad, handgestikulerande dans iförda vita halvmasker inför sitt definitiva avsked.
   Farbror Tjechov själv, Anton alltså, tyckte att Måsen var en komedi, och många har på senare år försökt ta honom på orden.


Anna Pettersson gör det eftertryckligt, men det blir problem när det blir tragiskt på slutet. Det medvetet skrikiga och melodramatiska tonläget ringer liksom kvar. Även om Nina och Konstantin för ett ögonblick stilla vilar tillsammans på golvet.
   Tyvärr räcker inte den konstnärliga disciplinen riktigt till för att göra detta festliga narrspel till uppsättning sammanhållet. Ibland blir det osäkert, löst i kanterna: infall framför kontinuitet, överdrift framför smarta distinktioner. Enskilda scener är fantastiska. Men det är på något sätt symtomatiskt att måsens huvud är totalt sönderskjutet.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare