Mäster MeidalI Turteaterns uppsättning av Strindbergs Mäster Olof står Hannes Meidal för kraften med sin gestaltning av titelrollen. Foto: Jonas Jörneberg
Recensioner [2007-12-06]

Mäster Meidal

Mäster Olof av August Strindberg
Scen: Turteatern
Ort: Stockholm
Regi: Pontus Plænge
Scenografi: Jan Borén
Mask: Lisa Peterson
Medverkande: Marie Ahl, Mia Benson, Pontus Plænge, Anna von Bredow, Anna Dahlgren, Anna Eklund, Ellen Forsberg, Marcus Johansson, Andreas Lindal, Fredrik Lundqvist, Martha Malm, Hannes Meidal, Sara Möller, Sally Palmquist, Linnéa Redblad, Sofie Rosell, Lasse Rydqvist, Davood Tafvizian, Jan Tiselius, Anna Wadström, Rickard Westerlind, Jessica Louthander
Länk: Turteatern


Hur får man en pjäs från 1872, ett historiskt drama som utspelar sig under reformationen, att finna sig tillrätta i en samtidssalong? När Turteatern och Pontus Plænge sätter upp Strindbergs drama om den religiösa revolutionen i Sverige väljer de att stå på pjäsens sida. Som om de tänkt ”Om vi bara spelar den här precis som den ska vara, på allvar, så kommer det att funka”.

Det visar sig vara ett tacksamt spår att inte moderniseringsbråka med pjäsens tid och fokus. Det blir oväntat intressant att sjunka in i dåtidens religionspolitiska maktkamp, utan konkret nutidsöversättningshjälp på scenen. Publiken får själv sköta sina associationsbanor: konsumtionssamhället, politiska maktspel, terrorism, i världen pågående religiösa motsättningar, vad man nu vill.


Det uttalade temat är ”ideal”, men så är det ju också själva textens kärna.
   Tacksam är även den visuella, koreografiska och musikaliska förhöjningen. Rytmiska upprepningar accentuerar och väcker, sjungna monologer bildar inåtblickande pauser, nyskriven musik ackompanjerar live i fonden.
Men det är huvudrollsinnehavaren Hannes Meidal som är kraften i föreställningen. Stark, tvivlande, brinnande, självupptagen, naiv. Allt sitter i hans kropp: blick, röst, haka, nacke, armar. Hans mästerliga Olof är fint matchad av Sally Palmquist Procopés intressanta porträtt av hustrun Kristina – deras genusdrama i andra akten bränner. Och av den spottande revolutionspassionerade Gert Bokpräntare (Pontus Plænge).


Angelägenheten och ärligheten hos Turteatern är omisskännlig. Det är inte bara att det känns som om de verkligen menar det när skådisarna går runt och småpratar med publiken i foajén innan (”Har du varit här förut? Kom du hit för pjäsens eller teaterns skull?”) – man är trogen sina sjuttiotalsideal om att nå vanliga människor. Det är också spelet, hos både proffsen och de något svajiga amatörerna i den tjugoenhövdade ensemblen, som är på blodigt allvar. Detta är teaterns storsatsning. Och ja, den är stor.

Maina Arvas

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1