Recensioner [2005-03-01]

Masthuggsteatern: Den goda människan från Sezuan

TEATER. Nästan fyra timmar Brecht. För gymnasieungdomar. Om samhällsmoral. Det finns något väldigt befriande i att Masthuggsteatern struntar i fegt målgruppstänkande och i stället satsar järnet.

Visserligen har Masthuggsteaterns uppsättningar varit mer än lovligt svajiga de senaste åren, men med Den goda människan från Sezuan träffar man mitt i prick. Här finns allt som saknas i Teater Unos Brechtsatsning Man som man, som spelas vid Drottningtorget: Stringent regi, lust till lite hederlig didaktik och framför allt en skopa brechtiansk fläskighet. Den tyske dramatikerns texter mår som bekant bäst av lite punkattityd; när skådespelarna skiter i nyanserna och bara kör på.
   Helt tajt är det inte alla gånger. Åsa Bodin Karlsson har under den första halvtimmen uppenbara problem att gjuta liv i sin goda människa Shen-Te, men tar sig å andra sidan betydligt i pjäsens andra akt. Och som Shui-Ta, den goda människans kallhamrade alter ego, fångar hon virtuost den där psykopatin och känslokylan som kännetecknar vissa Skandiadirektörer, nyliberaler och SVT-chefer.
   Lägg kompositören Per Störbys nykomponerade musik och Råger Johanssons ambitiösa scenografi – en skitig bäck utgör en vallgrav till scenen, publiken måste gå över en bambubro för att komma till sina platser – till det och resultatet stavas: En mycket välförtjänt succé.

Johan Hilton

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare