Idealiska infallMathilde Monnier och La Ribot tar itu med bilden av kvinnan i sin föreställning Gustavia, som gästspelar på Dansens Hus i Stockholm. Foto: Marc Coudrais
Recensioner [2008-10-06]

Idealiska infall

Gustavia av Mathilde Monnier och La Ribot
Scen: Dansens hus
Ort: Stockholm
Scenografi: Annie Tolleter
Ljus: Eric Wortz
Kostym: Dominique Fabrégue
Medverkande: Mathilde Monnier och La Ribot
Ljud: Olivier Renoulf
Länk: Dansens Hus


RECENSION/DANSPERFORMANCE. Får en kvinna vara grotesk, manisk, vacker, obalanserad, känslolös eller sexuellt besatt? Mathilde Monnier och La Ribot ifrågasätter alla upptänkliga föreställningar och bilder kring vad som betraktas som kvinnligt.

Under en knapp timme och med ett verk som är mer performance och experimentell teater än dans riktar den franska koreografen Mathilde Monnier och spanska performanceartisten La Ribot nästan hela tiden sina blickar mot varandra. Men framför allt mot publiken. Och det på ett sätt som känns väldigt uppfordrande, som om de vill säga ”se här, så här kan vi också göra”.


Det är också där styrkan i Gustavia ligger och som gör att jag hela tiden sitter och väntar på nästa sceniska infall. Att de hämtat inspirationen från den satiriska burleskens rika tradition är också tydligt.
   Samtidigt som deras gemensamma föreställning bitvis är riktigt humoristisk, är vi i publiken aldrig riktigt säkra på när nästa okontrollerade eller om det tvärtom är ett kontrollerat avgrundsskrik kommer. Skriken återkommer som en röd tråd genom hela verket.


Höjdpunkterna är många, från den inledande scenen när Mathilde Monnier och La Ribot drar alla schabloner om och tankar på kvinnan som gråterska till sin spets, till den språkligt energiska och halsbrytande finalen där de ständigt motsäger varandra eller faller varandra i talet, via de många närmast maniskt upprepade rörelserna.


Den enda som drar ner betyget på Gustavia, är den distans som trots alla intentioner lite för ofta uppstår mellan publiken och de två kvinnorna på scenen. Scenrummet är suggestivt, omringat av stora svarta ridåer med många glipor och med ett golv fyllt med lika svart tyg eller mattor. Trots det och trots starkt minspel, gestik och tydliga blickar förmår de inte riktigt att överbygga avståndet hela tiden.
   Men när Mathilde Monnier och La Ribots närvaro är total, tilltalet direkt och uppmanade, då händer det verkligen någonting i mötet mellan dem och allt fungerar utmärkt. 

Thomas Olsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare