Idén till årets tema Kroppen som vapen uppstod när gruppens ledare Susanna Åkerlund mötte den politiska performancekonsten på Balkan. Där såg hon hur konstnärerna utsatte sina egna kroppar för fara. I det politiska klimatet som tvingade fram detta ställningstagande fann hon paralleller till situationen på sextiotalet, då butohn uppstod.
– Man sätter sig i vägen. Man vill ändra på något och då sätter man sin kropp i vägen.
Greenpeace inbjudna, men tackade nej
Några som ofta satt sig i vägen är Greenpeace, därför var det naturligt för Susanna Åkerlund att bjuda in dem. Tyvärr tackade de nej, något som hon tror beror på det glapp mellan politik och konst som uppstått i dagens samhälle. Men hon hoppas att de skall komma och titta och att det i sin tur skall förändra deras inställning.
En inspirationskälla för Butohn var den japanske bondens utarbetade kropp. Pino Ivancic från Kroatien anknyter till det temat i Manmachine där han utforskar synen på arbetet i olika kulturella och sociologiska omgivningar. I ett meddelande till festivalledningen skriver han att föreställningen är en hyllning till alla som börjar arbeta klockan sex.
Därutöver medverkar den engelska undergroundgruppen Digi Dub, som har samarbetat med SU-EN sedan 1996, Gregor Weber från Tyskland och Eva Ceginskas Björkman.