FriluftsdramatikTito Pencheff, Maria Salah, Hanna Lekander som Dykaren, Simmaren och Paddlaren i Vanja Isacsons Medan du andas.
Recensioner [2007-10-16]

Friluftsdramatik

Medan du andas av Vanja Isacson
Scen: Länsteatern 14* i Samlingssalen Vivalla
Ort: Örebro
Regi: Hilmar Jónsson
Scenografi: Tommy Glans
Medverkande: Hanna Lekander, Tito Pencheff, Maria Salah


Vanja Isacsons nyskrivna Medan du andas ingår i 14* som är ett nystartat stadsdelsprojekt hos länsteatern i Örebro. Agneta W Rosendal såg premiären i Vivalla.

I Medan du andas möts tre utsatta existenser på en öde ö. Alla brottas med det förflutna och kämpar på olika sätt för att överleva. Paddlaren (Hanna Lekander) tampas med ett utanförskap, dykaren (Tito Pencheff) har provocerats för att han är färgad och i stridens hetta misshandlat någon med ett stolsben. Simmaren (Maria Salah) slutligen, har flytt ansvar och krav för att inte gå under.


Scenen är placerad mitt i en ordinär samlingssal med åskådarläktare på var sida. I ena änden finns ett träd som markerar strand. På scenen finns också några stubbar. En projektionsduk fungerar som färgsättare.
   I ljudillustrationen ingår bland annat inspelad musik av Arvo Pärt, Björk och Dolly Parton. Kända låtar från Beatles repertoar bland andra ”Yesterday”, ”And I love” her och ”Imagine”.


Först anländer paddlaren till ön. Hon värnar sitt revir och inbjuder inte till kontakt då dykaren kravlar sig upp. Han vill närhet och når så småningom fram. Simmaren bryter in i den sköra gemenskapen vilket får paddlarens värld att krackelera och hennes tidigare tillkortakommanden intar henne. Här gestaltat med giftgult ljus och ljudeffekter. Samma gula ljus kombinerat med illustrativa ljudeffekter får sedan fungera som bro mellan de olika tidsrummen. 
   Dramats titel Medan du andas tydliggörs då först simmaren, och sedan paddlaren är nära döden. Scenen där dykaren och simmaren räddar paddlaren tillbaka till livet, är mycket vacker: den ene ger mun mot mun och den andre håller varsamt i hennes fötter. Poetiskt ömsint med stark strålkraft.


Som helhet tycker jag dock – trots goda skådespelarinsatser – att pjäsen inte riktigt orkar förmedla de känslor och blockeringar som ligger i replikerna. Vanja Isacsson vill undersöka hur invanda mönster och beteenden styr oss och idén känns fräsch men det saknas något.
   Kanske att jag bortom orden vill förnimma den förtvivlan som serveras i replikerna? Kanske är det själva tempot? De första scenerna tar tid på sig för att presentera en vilja och riktning. De senare söker pressa in ett psykologiskt plan i raketfart.


Möjligen har det med valet av ljud och musik att göra: Arvo Pärts ”Spiegel im Spiegel” tar lätt över rummet den befinner sig i och texter från Beatles och andra kända artister färgar inte alltid av sig på replik och agerande på ett fruktsamt sätt.

Agneta W Rosendal

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1