Under två kvällar visade Moderna Dansteatern, Dansens Hus och Kulturhuset sammanlagt nio verk. Däremot märkte i varje fall inte jag av att man arrangerade samtal, föreläsningar eller seminarier om svensk dans för att öka de utländska gästernas kunskap, vilket var ett syfte med satsningen.
En annan sak som slog mig var den ojämna regionala fördelningen. För om man vill visa svensk dans/performans/nycirkus bör man väl ha med koreografer/grupper från hela Sverige? Nu var det i princip endast Stockholmsbaserade koreografer/grupper som visades. Däremot träffade jag folk från hela Sverige i vimlet, men jag hade föredragit att se dem på scen.
Show-off.se skall vara ett treårigt projekt och man kan bara hoppas att det skall visa sig vara väl använda pengar. Men själv tycker jag nog att det hade varit bättre att investera dessa i en riktig dans/performans/teater festival, vilket är något varje huvudstad med självaktning bör ha. En dynamisk festival som med tiden kan bli ett självgående projekt tror jag är ett mycket effektivare sätt att uppmärksamma omvärlden på svensk dans/scenkonst än att klämma ihop nio verk på två kvällar. Så min rekommendation blir: gärna en show-off men först en rejäl festival!
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...