Feministiskt obygdsspel Lina Hjort - horunge och lesbisk feminist i Tornedalen vid förra sekelskiftet. Hennes livsepos formas av skådespelaren Gun Olofsson och musikern Pia-Karin Helsing. Att Norrbottensteatern la urpremiären i byn Ohtanajärvi gjorde inte saken sämre.
Recensioner [2010-09-23]

Feministiskt obygdsspel

Mina drömmar växte vilda av Yvonne Gröning
Scen: Norrbottensteatern
Ort: Norrbotten
Regi: Karin Enberg
Medverkande: Gun Olofsson och Pia-Karin Helsing
Länk: Norrbottensteatern


RECENSION/TEATER. Höstfärgerna sprakar i tornedalska byn Ohtanajärvi. Utsocknes bilar trevar efter premiärlokalen. Bygdens anslagstavla har en liten blänkare i A4, häftstift utan vägbeskrivning. Vid en gård - en man med högtryckstvätten på full fräs. Jo, han hade visserligen fått höra det själv först i dag. Men det stämmer.
   - Premiär i skolan nere vid fotbollsplanen, säger han och pekar.
   Så hittade Nummers uppsökande teaterkritiker Pelle Lindblom till Norrbottensteaterns premiär av Mina drömmar växte vilda.

Stapelstolarna skrapar mot golvet, fullsatt med byfolk och teaterförståsigpåare. Telefonen behöver man inte ens stänga av, det saknas nämligen täckning.


Detta sagt för att kontexten förändras och blir annorlunda jämfört med tillrättalagda teatersalonger.
   Norrbottensteatern bygger ju om sitt hamnmagasin i Luleå. Så premiärer hålls i obygden i höst, nu om en tornedalsk feminist född i Hietaniemi 1881. Ytligt sett en historia om en avvikare. Lina Hjort – horunge och lesbisk statare som bryter livsdeterminismen och utbildar sig till lärarinna med visioner. En kvinna som sedermera blir berömd som husbyggare i Kiruna. En tidig kvinnorebell mitt i ett mansdominerat Fattigsverige, samtidigt som allt är på väg att industrialiseras med malm, järnväg och vattenkraft som motorer.


Det är en enkel föreställning där Gun Olofsson deklamerar och Pia-Karin Helsing kompar med cello och dragspel. Berättarteater enligt schablonen, det vill säga ganska rakt och stillastående utan större åthävor. Icke desto mindre är det stundtals riktigt gripande. Med små gester lyckas Gun Olofsson ta oss hundra år bakåt i tiden. Det både smakar och luktar mer än jag trodde var möjligt med en sådan sparsamhet i framförandet.
   Och i salongen sitter vi som Lina Hjorts ättlingar, känns det som.


Den lesbiska feminismen i all ära, men mycket tydligare är undertexten. Mina drömmar växte vilda handlar egentligen mer om allas våra svårigheter att lyckas leva framlänges. I perioder av livet kanske vi finner lycka. Kanske hittar vi en skärva som vi anar är en del av den verkliga bilden, någonting sant om oss själva. Resten blir ensamhet.
   Så framstår berättelsen om Lina Hjort. Mycket lyckad i sin enkelhet alltså. Och förstärkande med premiären i huvudpersonens landskap längs en grusväg. Mitt hjärta är aldrig likgiltigt inför det sköra och vackra Tornedalen.

Pelle Lindblom

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare