Minne utan känslaEn tredelad föreställning om minnet med en allt annat än röd tråd där den avslutande delen Måne utan minne är den vackraste och påminner om Singing in the rain men är helt utan glättighet. Foto: David Kaijser
Recensioner [2008-05-05]

Minne utan känsla

Av framtiden har vi inget minne av Ça Bouge
Scen: Aliasteatern
Ort: Stockholm
Regi: Karin Hauptmann, Kajsa Wadhia och Pia Davidson
Scenografi: Pia Davidson och Lena Öberg
Ljus: Patrik Angestav
Kostym: Anna Mantzaris och Elsa Suneson
Medverkande: Lina Samuelsson, Michael Brask, Josefine Löfblad, Anna-Karin Rapp, Sara Möller, Elin Andersson, Karin Hauptmann, Kajsa Wadhia
Länk: Till Ça Bouge


recension/dans. Scenkonstgruppen Ça Bouge reflekterar över minnets makt. Nu bjuder de på en nostalgisk triptyk byggd på fysiska uttryck och associativa fragment, Nummers Anna Hedelius har upplevt en färd från kuplett till musikal.

Var sitter minnet? I kroppen eller någonstans inne i hjärnans vindlingar? I dunklet på Aliasteatern får jag anledning att fundera på detta.
   Ça Bouge har dansat, lekt, intervjuat och diskuterat fram en tredelad föreställning med minnet som gemensam nämnare. Från kuplett till musikal går färden skulle man kunna säga. Det stämmer överens med sanningen men är egentligen en helt missvisande beskrivning. Allt börjar med ett, möjligen ironiskt menat, revynummer till Thomas Lo Ericssons ståbas och basuna stämma. Tre leende dansöser ska förevisa sina tragiska öden får vi veta. Ett par timmar senare slutar föreställningen med Cats-sången som Barbara Streisand gjort odödlig – Memory.


Vad händer då däremellan? Ja, den röda tråden är långt ifrån klarröd. Det vi får se är tre installationer, som talar till oss rapsodiskt och emotionellt. I Karin Hauptmanns Släkten och jag – en familjesammankomst möter vi tre kvinnor i relation till mamma, pappa och den äldre generationens bakande kvinnor iförda hucklen och manér. Visst är det roligt när Anna-Karin Rapp bjuder publiken på bullar efter att ha genomgått en häpnadsväckande transformation till uppnosig Miss Piggy genom att linda en handfull gummisnoddar runt ansiktet.


Men föreställningen är lite för spretig för att jag också ska dras med i dess smärtsamma bilder. Det är som om orden står i vägen och gör att jag automatiskt kopplar på intellektet. Duktigt lägger jag mitt teater-, relations- och känslopussel, försöker förstå, men känner just inget.


Mer drabbad blir jag av Retrograd, som dansas fram till Bernadottes accelererande och alltmer dynamiska musik. Lösryckta ord, kroppar som böjer sig, bänder sig, sträcker sig och hela tiden vill… någonting. Det blir starkt och jag förvissas om att känsla uttrycks bättre med kropp än med ord.


Den avslutande delen Måne utan minne är den vackraste av de tre. I självlysande gula regnställ, en utstyrsel som påminner om Singing in the rain men helt saknar musikalens glättighet, dansar en anonym ensemble så gott som ljudlöst bredvid den vita mångloben. En fråga är relevant: har månen förlorat sitt minne? Ändå blir stilbrottet uppenbart när vi ledsagas ut till tonerna av Memory.

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare