Att göra scenografin till en saga borde locka till frosseri i färg och form. Att få skapa ett ”landet i fjärran” med silverpopplar och rosor. Men Sven Dahlberg väljer istället den minimalistiska vägen. Här inskränks scenografin till en gigantisk trappa, med lampor som senare byts ut mot fläktar i stål (landet utanför). Effektfullt kan tyckas, men det räcker inte. Alltför mycket av ansvaret för stämning och inlevelse lastas på skådespelarna, något som de inte riktigt reder ut.
Faktum är att första akten är rätt seg. Björn Johansson, som spelar Mio, kämpar tappert med att få liv i den nioårige Bosse innan denne blir Mio. Jag fascineras mer av hur Jerry Pedersen bemästrar hästens rörelser i gestaltningen av fålen Miramis, som våpigt dansar runt med sin blonda man.
Andra akten bjuder på mer action och plötsligt blir de två pojkarna Mio och Jum-Jum (Pär Malmström) mer levande och trovärdiga. Föreställningens mest dramatiska och visuella scen är när Mio gör upp med ondskan själv – Riddar Kato. I slow motion faller ”monstret” mot marken efter att Mio huggit in sitt spjut i hans onda stenhjärta. Det goda har segrat, som det alltid så vackert gör i sagan.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...