Det råder utan tvekan en Alice i Underlandet-feber. Efter höstens Amy Diamond-Alice på Maximteatern har vi i vår förutom Tim Burtons nya film med Johnny Depp, kunnat se dansversioner signerade dels norske Jo Strømgren och dels amerikanske Marty Kudelka för The Hip Drop dance company i Malmö.
Helsingborgs stadsteater gjorde en egen variant kallad Alice i äventyrslandet och nu tar svenska regissören och tillika Folkoperans konstnärliga ledare Mira Bartov itu med Lewis Carrolls saga på Grand Théâtre de Genève i Schweiz, via Unsuk Chins operaversion som hade urpremiär i München 2007. – Alice i Underlandet lyfter fram det absurda i tillvaron och ställer spännande frågor på sin spets. Vem dikterar egentligen våra villkor i livet? Vad är viktigt och oviktigt? Vad är möjligt och omöjligt? Den trädgård som Alice fått en glimt av i Underlandet, och gör allt för att nå fram till, representerar hennes förlorade drömmar. |
. | Mira Bartov FOTO: Mats Bäcker |
När hon väl når fram till trädgården, finner hon den död och förtorkad. Vi måste vattna vår trädgård om vi inte ska vissna själva, säger Mira Bartov i ett pressmeddelande.
Alice i Underlandet i regi av Mira Bartov har premiär på Grand Théâtre de Genève fredag 11 juni, under musikalisk ledning av Wen-Pin Chien, musikchef för den framgångsrika Symfoniorkestern i Taiwan.