Ingen scenografi, ingen rekvisita, endast med röst och kropp spelar Örjan Hamrin föreställningen, som bygger på texter ur det apokryptiska evangeliet, dvs religiösa texter som inte finns med i bibeln. Men det är inte i första hand en knapp budget som är förklaringen till den anspråkslösa spelstilen.
– Den här sortens berättande bygger på de gamla gycklartraditionerna, alltså hela teaterns ursprung, berättar Örjan Hamrin. Det är en tradition som inte får falla i glömska.
Skådespelaren, som inspirerades att spela Dario Fo efter att ha sett Björn Granaths enmansföreställningar, har tidigare turnerat Sverige runt med nobelpristagarens pjäs Fjärilsmusen. Den gången blev det totalt 233 föreställningar från Kalix i norr till Kristianstad i söder.
– Före föreställningen brukade ungdomar undra över varför jag inte hade någonting med mig, berättar han. Efteråt kom de ofta fram och berättade att de hade sett fåren och allt möjligt.
Även Jesusbarnets första mirakel ska, efter föreställningarna i Västerås, ges över hela landet. Med ingredienser som avundsjuka, hämndlystnad, högmod och mycket humor hoppas Örjan Hamrin även denna gång på en publikframgång.
– Dario Fo står för det absurda berättandet, det som lockar till skratt och öppnar sinnena, säger han.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...