Karins krig får nypremiär i Uddevalla den 19 november, och efter det blir det turné med Dansnät Sverige till Falkenberg, Linköping, Umeå och Malmö. Till den som är i de trakterna gäller det att passa på.
För det här är riktigt, riktigt bra. Gunilla Witts tydligt berättande stil och intelligenta, genomarbetade kvinnoporträtt har alltid garanterat spännande dansupplevelser. Hennes verk blir på något vis till koreografiska tittägg att bära med sig i minnet – inte minst tack vare dansaren Anna Westberg, Witts ständiga uttolkare och alter ego. Hon är en mycket viktig del i skapandeprocessen och har scennärvaro som få.
I Karins krig är Westberg en porträttlik Karin Boye, som bestämt sig för att lämna livet. Hon minns lyckliga och tunga stunder i Berlin och Alingsås. Poesi, koreografi och scenografi smälter samman till en lyrisk och samtidigt jordnära skildring av författaren. Den ger också en inblick hennes samtid. I en sekvens rekonstrueras Mary Wigmans famösa häxdans. Det i sig är ett skäl att se föreställningen om man är intresserad av danshistoria.
Gunilla Witts idéer brukar vara så där klockrena att man blir lite avundsjuk, fast man inte själv är koreograf! Originella men inte krångliga, och alltid begåvat iscensatta. Karins krig är ett strålande exempel. Missa den inte!
FAKTA/TURNÉPLAN
Regionteater Väst, Uddevalla, 19 november
Falkenbergs Teater, 21 november
Sagateatern, Linköping, 24 november
Norrlandsoperan, Umeå, 28 november
Dansstationen, Malmö, 2 och 3 december
LÄNK
Dansnät Sverige