Skådespelaren David Book blandar inlednings- och avslutningsvis sin rollfigurs agerande med privata biografiska upplysningar: han ikläder och avkläder sig rollen inför öppen ridå. Pjäsen föreställer en presskonferens, där en tävlingsryttare ska redogöra för sina tankar när hans perfekta häst Sonja för en gångs skull har vägrat. Han upplever sig stå inför en rättegång, vilket förstås också kan tolkas metateatralt och allegoriskt: ”Jag är här för att upplösas” kan ju betyda rollfiktionens upplösning.
Själv menar dramatikern att hennes pjäs handlar om att misslyckas, att förlora sin samhällsroll. Kanske är avsikten också att säga något om män som sitter i sadeln och håller i tyglarna, och kvinnor som i avgörande ögonblick vägrar lyda. Texten är alltför splittrad i ömsom högtidliga, ömsom triviala lyrismer och störd av en brusig myggmikrofon för att allt ska gå att uppfatta. Möjligen blir det annorlunda när stycket senare kommer att spelas i en intimare lokal: Malmöfestivalens gigantiska manegetält är inte rätta platsen för den här sortens teater.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...