– Nej. Bokstavligt är nakenheten lika med noll. Och det kan ju vara ganska skönt att slippa, faktiskt. Men man vill att själva gestaltningen ska vara naken. Det vill man ju alltid.
Revolutionärer i dagens Sverige har karaktärerna beskrivits som. På vilket sätt är de revolutionärer?
– För att de inte är offer. Utan att ha tagit något dramatiskt beslut har de valt bort samhället – inte ställt sig utanför, men valt bort. Fast helt utan att göra sig förmer.
Vem spelar du?
– Jag spelar Emma, och jag älskar henne. Hon är så råddig och hopplöst, ljuvligt trotsig. Hon vill verkligen sin omgivning väl men vet att hon är ett gupp i vägen, ett snedsprång.
Berätta om pjäsen.
– Upplägget är att man möter karaktärerna, men också andra människor, och måste konfronteras med dem och bruset. Det är intressant. Bodil Malmsten har skrivit en text som har ett tydligt tempo, eller tempoväxlingar. Jag vet inte om det kommer att gå fram men den påminner om livet. Det första partiet är lugnt medan det andra är som när man kommer ut på Sergels torg, där är bruset och stressen.
Det låter som en allvarlig pjäs. Du jobbar med en komik i dina roller. Är det komedi här också?
– Att jobba med humor är att vara allvarligare i allvaret. Det blir roligt om jag blir som Gollum för att jag inte får chokladkakan som jag vill ha. Och Bodil har skrivit en fruktansvärt allvarlig och rolig pjäs. Det gäller för oss att få till ett vackert och passande flöde. Hon är wise-woman nummer ett, det märker man ju bara man läser en av hennes böcker. Så som hon filosoferar!
Filosof eller inte – hur är hon som regissör?
– Det är ju underbart att få vara nära någon jag beundrat så länge jag kan minnas. Hon är så nära sin text vilket är både bra och inte så bra. Det är positivt att Åsa Kalmér är medregissör, hon fungerar som en neutral länk till texten.
Det här är ju ett uruppförande så man har inget att jämföra med. Det är som att stå på toppen av frihetsgudinnan och svaja. Nervös är man alltid men nu är nervositeten i en annan färg.
FAKTA
Nakna damer på nedre botten mittemot har premiär den 26 mars på Stockholms stadsteater.