Nyheter [2003-04-25]

Moderiktiga dansare

Detta är ingen regelrätt trend, men genom att uppmärksamma det enda exemplet just nu, vill Nummer bidra till att skapa den: Vi tänker på den onämnda klädkedjan som använder Cullberg- och Göteborgsoperans dansare i sin pågående annonskampanj.

Okey, kläderna är visserligen ganska fula och klädfirman är tantig, men annonserna är riktigt snygga och kampanjen visar ändå på att klassiskt skolad dans kan vara bred. Åtminstone så bred att ett kommersiellt företag vågar sig på att använda sig av nämnda dansensembler, och även namnge dem, för att skapa kvalitetsstämpel på sina kläder.
   Vi tycker helt enkelt, i dessa sponsorarma tider, att det är helt okey att para ihop den andefattiga kommersialism med den pennigfattiga kulturvärlden. Ändamålen helgar medlen, heter det ju och om detta kan dra in lite stålar till danskompanierna ifråga och generera fler dylika samarbeten, så är det väl inget fel med det? Vi väntar ivrigt på att få se ensemblen från Lars Noréns Kyla i tysk ölreklam.

Nummerspanarna

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare