Polischefen Marisol kämpar intensivt för att hålla sig lugn i en värld full av maktmissbruk och brottsuppgörelser. Foto: Sara P Borgström
Recensioner [2013-02-06]

Modet att vara Marisol

Marisol av Åsa Lindholm
Scen: Unga Klara
Ort: Stockholm
Dramaturg: Erik Uddenberg
Scenograf: Emma Örn
Kostym: Martina Silden
Ljud/komposition: Anna Haglund
Ljus: Kerstin Weimers
Video: Anna Haglund, Kerstin Weimers
Maskör: Erika Nicklasson
Rekvisita: Tina Walterdotter
Medverkande: Rakel Benér, Victor Criado, Ardalan Esmaili, Ulrika Nilsson, Fredrik Lundqvist, Victor Ström, Cilla Thorell
Länk: Unga Klara 


RECENSION/TEATER. Om den tjugoåriga kriminologen Marisol som tog jobbet som polischef i en korrumperad mexikansk småstad handlar Marisol, en pjäs om modet att ta ställning. Anna Hedelius möter ungdomligt engagemang på Unga Klara.

Går det att göra skillnad i en värld full av orättvisor? Går det att reformera ett samhälle styrt av maktmissbruk och brottsliga karteller? Går det att synliggöra fördomar och försöka förändra dem? Du sitter nog själv på svaret: vi måste våga tro det!

I Sverige har nyligen en fjortonårig flicka väckt debatt kring en sexistisk väggmålning och en ståuppkomiker gjort upp med ett rasistiskt parti. De har mött motstånd, men ack så mycket mer beundran!

I Mexiko svor tjugoåriga kriminologen Marisol Vallés Garcia 2010 poliseden i Praxedis Guadalupe Guerrero, en småstad styrd av maffia och knarkkarteller, i ett land där drogindustrin och kampen mot den sedan 2006 har resulterat i fler än 50 000 döda. Själv vägrade Marisol vapen och anställde en kvinnlig icke-våldsstyrka. Efter bara några månader på sin post var hon och familjen tvungen att fly landet efter hot om kidnappning.

Den sanna berättelsen om Marisol har inspirerat dramatikern Åsa Lindholms pjäs, som hon själv iscensätter lekfullt och ungdomligt med karaokehålligång och fritidsgårdsstämning. På Unga Klara slår vi oss ned i vita soffor i olika nivåer med olika vy över spelplatsen. Också anslaget är kontrastfyllt. skön publikkontakt och så pang – ett mord!

Rakel Benér som Marisol kliver in och vill fred, på det idealistiska sätt som kanske blott tjugoåringar orkar. I Lindholms uppsättning understryks vikten av det vanliga hos henne. Vardagen med barnet och familjesituationen, behovet av att inte visa sig modigare än någon annan.

Unga Klara-ensemblen går lika sprudlande som övertygande in och ut ur roller, håller engagerat ett högt tempo, berättar med emfas och yviga gester. Särskilt yvig är Ulrika Nilsson som småskojaren Pajazzo, i en scen där hon plockar fram sitt fulla clownregister.

Uppmaningen att efter föreställningen skriva en personlig hälsning till den riktiga Marisol, som numera söker politisk asyl i USA, är något som ungdomarna i publiken gärna hörsammar. Ett betyg så gott som något att Unga Klara ännu en gång har skapat en föreställning som berör.

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (6 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare