Recensioner [2003-06-01]

Moment: Mein Kampf

Den som ser mycket teater kan lätt bli lite trött på att det är så sällan en uppsättning sticker ut och skiljer sig från mängden. För den som befinner sig i Stockholm och undrar var detta trots allt sker, kan Nummer berätta att platsen är förorten Gubbängen. Här drar man sig inte för att skämta hjärtligt om Hitler.

Moments uppsättning av George Taboris Mein Kampf skiljer sig från det mesta som spelas i Stockholm just nu. Bara initiativet att spela denna märkliga historia om hur den unge Hitler hyr ett rum hos juden Schlomo när han är i Wien för att söka in på Konstakademien, är udda.
   Att regissören Andreas Boonstra sedan har en teaterestetik som blandar vilt mellan högt och lågt, smalt och brett, yta och djup, bidrar till att detta blir mycket intressant teater. Eller vad ska man säga om valet att spela denna ”teologiska fars”, som med en stor portion humor ventilerar mängder av livsövergripande och historiskt förankrade frågeställningar, i en scenografi som rymmer en liten kokvrå av samma typ som man kan hitta på de flesta moderna arbetsplatser, ni vet där var och en har sin egen kaffemugg med namn på? Bara det att på dessa kaffemuggar står det namn som Gud, Hitler och Död.
   Det är just denna typ av intellektuella krockar, eller kulturella korsreferenser, som gör teatergruppen Moment så spännande. De lyckas liksom täcka in mängder av pretentiöst snack i en helt opretentiös och fullt igenkännbar kostym – utan att missa poängen.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare