Mor får motorstoppRichard Ahlman, Martin Hasselgren, Lydia Flores Garcia och Lena Strömdahl i den blå skåpbilen i Mor Courage och hennes barn på Orionteatern i Stockholm.
Recensioner [2010-02-09]

Mor får motorstopp

Mor Courage och hennes barn av Bertolt Brecht
Scen: Orionteatern
Ort: Stockholm
Regi: Lars Rudolfsson
Scenografi: Torbjörn Isaksson, John Engberg
Ljus: Anders Rosenquist
Kostym: Kersti Vitali
Mask: Tuija Valén
Medverkande: Lena Strömdahl, Lydia Flores Garcia, Richard Ahlman, Martin Hasselgren, Per Sörberg, Thomas Roos, Malin From, Anders Andersson, Bjarne Löwdin, Niklas Lindgren
Orkester: Magnus Larsson, Jouni Haapala, Hanna Ekström, Johan Arrias
Ljud: Sigge Krantz
Översättning: Ragnar Lyth, Jan Mark
Länk: Orionteatern


RECENSION/TEATER. Ny översättning, ny musik och en blå husbil. Men något är inte färdigt. När Lars Rudolfsson och Orionteatern sätter upp Bertolt Brechts Mor Courage och hennes barn hackar föreställningen ihop och får motorstopp.

Det börjar lovande. Vi sitter mitt i Orionteaterns jättelika gamla verkstadslokal på Söder, omslutna av dess mäktiga atmosfär, med ansiktena vända mot entrén. Plötsligt öppnas de stora dörrarna ut mot gatan, med skenet av billyktor svepande över snödrivorna och enstaka passerande människor.
   In med vinterkylan utifrån kommer officeren (Bjarne Löwdin) och värvaren (Niklas Lindgren), beväpnade, på jakt efter unga män att tvinga ut i kriget. In kör också Mor Courage (Lena Strömdahl) med sin familj – i Lars Rudolfssons version av Bertolt Brechts pjäs har tältvagnen med sina torftiga varuförråd bytts ut mot en lagom skruttig blå husbil.


Pjäsen med den krigsprofiterande, köpslående, stenhårt prutande men också utsatta och moderskärleksfulla Courage – ambivalent skildrad för att starta moraldiskussioner i huvudet på publiken – har nyöversatts och moderniserats fint och borde passa Orionteaterns politiska patos, musikaliska lust och dansanta kompetens. Men något har inte blivit färdigt.
   Föreställningen får motorstopp nästan direkt. Texten sitter osäkert, snubblas, tappas, hackas fram. Det ekar tomt om replikerna under det höga taket, och uppstår sällan kontakt mellan rollfigurerna.


Musiken (Savannah Agger) och den fysiska gestaltningen är räddningen – de stora rumsutnyttjande rörelsescenerna fungerar bäst, några sångnummer som till exempel sonen Eilifs (Richard Ahlman) är medryckande, och de mimskickliga Lydia Flores Garcia och Martin Hasselgren hittar båda rörande nerv i de andra två barnen, Kattrin och Schweizerosten. Men det ojämna spelet har inte kraft att rulla den tunga talteaterdelen till slutet.


Tur då att kvällen – med hjälp av en annan kraft – ändå får en magnifik avslutning. För när Mor Courage har förlorat sina tre barn i kriget och kört ut på gatan igen tar en annan föreställning vid. Parallellt sätter nämligen Orionteatern upp Brechts ballad Barnkorståget (översättning av Lars Forssell, regi Rudolfsson, musik Agger).
   Balladen om de övergivna barnen som följs åt under kriget sjungs av över 150 barn, som skrider in i vita smutsiga täckjackor från mörkret utanför. Deras omedvetna scenuttryck skapar en gripande och direkt kontakt som drabbar i magen.

Maina Arvas

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare