Nyheter [2002-02-21]

Morbida motiv

- Mamma, varför är flickan död? frågar min fyraåriga dotter och synar ingående årets affisch för Cirkusprinsessan.
   Om förra årets scenaffischer gick i erotikens tecken med Orionteaterns sinnliga Kameliadam i liderlig kyss som exempel, så kan det konstateras att årets flirtar hej vilt med det morbida.

Eller vem har inte satt kaffet i vrångstrupen av att skåda en halvflådd hare i morgontidningen? Detta motiv är bland andra vad Judiska Teatern väljer att lansera uppsättningen av Katarina Frostensons Kristallvägen med (premiär 16 mars i Stockholm).
   Årets affisch för Bröderna Bronetts Cirkusprinsessan (7-14 mars på Stockholms Stadion), är en kvinna full av taggar och tatueringar, en riktig Power Lady. Grym och superfeministisk.
   Inte är väl Folkoperans ”vacker flicka sväljer ful fisk” heller så gubbsjukeframkallande att se på, samma teater som häromåret surfade igång erotiktrenden med synligt kvinnokön som lansering för Bohéme, kör alltså motsatt taktik för Rhenguldet.
   Eller för att gå lite utanför scenkonstens territorium; vem har missat hårdrockaren Andrew W.K:s autentiskt, blodigt sönderslagna ansikte bland nöjesannonserna?
   Om förra årets tanke var att locka publiken till scenerna genom sex, så är alltså årets att med vettskrämd förtjusning få oss att gå till biljettkassan.

NR.NU/ Spaningsledningen

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare