Everest på Helsingborgs stadsteater är ett sceniskt körverk för sex röster om en manisk strävan att till varje pris nå det onåbara. Foto: Jörgen Dahlqvist
Recensioner [2012-11-16]

Mot toppen med Lotass

Everest av Lotta Lotass
Scen: Helsingborgs stadsteater Lillan
Ort: Helsingborg
Regi: Jörgen Dahlqvis
Musik: Kent Olofsson
Scenografi: Johan Bergman
Kostym: Jenny Ljungberg
Medverkande: Erik Borgeke, Ester Claesson, Jörgen Düberg, Daniel Gustavsson, Michalis Koutsogiannakis, Robert Olofsson
Länk: Helsingborgs stadsteater


RECENSION/TEATER. Författaren Lotta Lotass undersöker i Everest ett misslyckat försök att bestiga Mount Everest 1924. När Teatr Weimar sätter musik och video till den poetiska texten blir det bitvis hänförande vackert, tycker Nummers Björn Gunnarsson.

Lotta Lotass författarskap har en säregen musikalitet. Omtagningar och högtidliga ordvändningar ger det en gammaldags prägel. Dessutom har hon ofta skrivit om upptäcktsfärder och vetenskapliga expeditioner i öde landskap: frusen tundra eller solsvedd öken. George Mallorys och Andrew Irvines misslyckade försök att bestiga Mount Everest 1924 ger därför ett scenario som passar Lotass författartemperament perfekt. Kombinationen med Jörgen Dahlqvists och Kent Olofssons nyskapande hörspelsformer – bildsättningar och tonlandskap, där splitter och fragment vävs samman med stora, känslomättade orkestrala klanger – borde vara en önskedröm.

Alldeles fulländat blir inte mötet. Iscensättningen skiljer sig från tidigare Dahlqvist/Olofsson-hörspel på så sätt att ljudlandskapet är inspelat, och videoprojiceringarna bara undantagsvis realtidssänds. Men Olofssons elektroakustiska komposition vävs lika följsamt samman med stämföringen av skådespelarrösterna och textens innehåll som alltid – mörk bas för bergets mäktighet, klockklanger och milda viskningar som beledsagar dödens och insikternas frid.

Bitvis är kompositionen och helhetsupplevelsen hänförande vacker. Skådespelarrösterna går i varandra, som en kör utan markerade individer. Alla ”spelar” alla, det finns ingen som helst uppdelning av repliker eller roller. Men Dahlqvists vanliga dekonstruktion av text – fragmentering och repetition – blir i mötet med Lotass redan i sig repetitiva teknik något monoton. Stilens romantiska anspänning gör ibland uttrycket teatralt tillgjort i stället för poetiskt hänryckt.

På bästa Teatr Weimar-sätt ser skådespelarna ut att läsa från manuskript, men de ständigt vidgande looparna, som brukar känneteckna Weimaruppsättningar, blir alltför ofta till dramatisk rundgång. Stundtals går den sublima poesin fram, i kombination med musik och ljudlandskap.

För Mallory och Irvine blir detta att nå världens topp en metafysisk, kristen upplevelse. Frukta icke, tycks klättrarna säga till varandra, bedjande i korus till sakral musik. Döden blir en förväntan i förklaringsljus. Resignationen och pånyttfödd strävan ger dessutom en Sisyfosbild av existensens villkor och tvång. Så blir Everest en sinnebild för oss alla.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (7 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare