Nyheter [2001-10-01]

Möte med en teatermusikskapare

RADIO. Han skriver underbar musik, men den finns inte att få tag på – det mesta han gör är som skrivet i vatten. Lars-Eric Brossner har vant sig efter 30 år som teater-, film och dramakompositör. Hans arbete går ut på att inte märkas – när han är som bäst smälter hans musik in som en del i en större helhet, men skulle musiken försvinna från filmen eller pjäsen, skulle publiken uppleva ett stort tomrum. En teatermusikkompositör är alltså oumbärlig i stunden, och det är där – i föreställningen – som musiken lever.
   Lars-Eric Brossner har fått pris för sitt arbete, framförallt med barn- och undomsverksamheten vid Folkteatern i Göteborg, och den pjäs som han skrev tillsammans med Tomas von Brömssen, Sagan om den lilla farbrorn, har spelats runt om i världen. Men annars är det livet i skymundan som han mest är van vid. Då kan det vara kul att få spela rock´n´roll på hög volym tillsammans med Nationalteaterns Rockorkester och för en gångs skull få lite strålkastarljus.
   I ett samtal med Mia Gerdin, som sänds i P4 på lördag, berättar Lars-Eric om sitt arbete med teatern, och hur musik kan användas på många sätt – inte bara som stämningsskapare. I programmet ges möjlighet att höra musik som inte finns utgiven på skiva, och som därför sällan hörs utanför sitt sammanhang. Musiken till tv-serien Sparvöga till exempel, eller den prisbelönta musiken till Bernardas Hus, eller Dramatens uppsättning på 80-talet av Lika för Lika, eller Blodsbröllop från Västerås Teater. Detta är bara några nedslag i en mycket stor produktion som hörs i porträttet av musikskaparen Lars-Eric Brossner.

nr.nu

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare