Nyheter [2005-02-03]

Musik: nu också med kvinnliga chefer

MUSIK. Andrea Quinn får jobbet som musikchef på Norrlandsoperan i Umeå. Lise-Lotte Axelsson blir operachef på Göteborgsoperan.    Två kvinnor efterträder två män i en mansdominerad bransch: chefsposter på svenska operahus.

Den första juli i år efterträder brittiska dirigenten Andrea Quinn estniske Kristian Järvi som musikchef på Norrlandsoperan. Det innebär konstnärligt ansvar för Symfoniorkestern, sju konsertveckor per år och musikaliskt ansvar för och dirigerande av en opera per år.
   Andrea Quinn är född i Storbritannien men har en lång meritlista från flera världsdelar. I juni 2001 tillträdde hon arbetet som chefsdirigent för New York City Ballet. Bland de internationella meriterna finns också Sverige. På Norrlandsoperan gästdirigerade hon senast i höstas. I operans programblad beskrevs hon då som en av orkesterns stora favoriter.
   Lise-Lotte Axelsson, nuvarande rektor för Operahögskolan i Stockholm, blir ny konstnärlig ledare för opera, musikal och operett vid Göteborgsoperan. Även hon efterträder en man: Kjell Ingebretsen som haft jobbet i nio år. Axelsson är utbildad pianosolist och pianopedagog med sång som tilläggsämne på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon har arbetat som kyrkomusiker, pianopedagog, repetitör och pianist. Hon är också ledamot i Kungliga Operans styrelse.
   En snabb genomgång av svenska operahus hemsidor visar att det är betydligt vanligare att heta Per-Erik, Lars och Stefan än Kerstin, Lise-Lotte och Andrea om man sitter på en chefspost som vd, operachef, konstnärligt ansvarig eller musikchef. När nu två kvinnor tillträder varsin hög post förändras den skeva könsfördelningen något. Andelen kvinnor är dock fortfarande marginell. Nummer.se:s översikt visar: på varje Andrea eller Lise-Lotte går nu fyra Stefan eller Lars.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare