Musikalbögen – finns han?Musikalen Cabaret fyller upp queerkvoten på flera sätt. Inte minst när Peter Jöback spelade den androgyne konferenciern i publiksuccén som regisserades av Johan Wahlström på Tyrol i Stockholm 2006.
Fördjupning [2007-12-13]

Musikalbögen – finns han?

Vi har alla en bild av musikalbögen – han som kan citera filmatiseringarna av Trollkarlen från Oz och The Sound of Music i sömnen, som har alla officiella och inofficiella inspelningar av samtliga verk som gått på Broadway sedan 1930 och som indignerat lämnar rummet om den han talar med råkar förväxla Cabaret med Chicago. Men finns han på riktigt? Och hur står det till med hans syster?

– Visst finns det oproportionerligt många bögar i musikalvärlden, både på scenen och i publiken, jämfört med andra kreativa sfärer som reklam-, journalist- och, tja, även den mer ”traditionella” teatervärlden. I min bok Bög – så funkar det kastade jag ut en vetenskapligt fullständigt ogrundad teori om att många bögar sedan barnsben aldrig känt sig hemma i den riktiga världen och kanske därför sökt sig till opera, musikaler, dragshower och andra svulstiga och utspökade konstformer för att få utlopp för sina lika maskerade känslor, säger journalisten Calle Norlén som själv översatt och bearbetat en rad musikaler, senast The wedding singer för Värmlandsoperan.

..

Calle Norlén Foto: Johan Ljungström

Han får visst medhåll för sin teori av Tiina Rosenberg, professor vid Centrum för genusvetenskap vid Lunds universitet, som för tillfället forskar kring divakulten bland manliga homosexuella.
   – Kopplingen mellan musikaler och manlig homosexualitet har uppstått inom garderobskulturen, alltså den kultur som omger en sexuell läggning som av olika skäl hålls dold.

Tiina Rosenberg Foto: Kennet Ruona

..

Varför finns då den här kopplingen just till musikalen?
   – Musikalen som form innehåller ofta ett stort mått av kitsch. Man strävar bort från realismen, arbetar med grälla färger och former, och betonar det artificiella till gränsen för det parodiska. Det sentimentala har också en viktig plats. Det här är ju egentligen kulturella slaggprodukter som den goda smakens företrädare inte gärna skyltar med. Inom musikalen gör man istället en poäng av dem, fast med en ironisk udd och distans. Genom att på det här sättet vända på begreppen skapar man en mer eller mindre uttalad kritik av heteronormen, säger Tiina Rosenberg.

 

Att musikalen som teaterform skulle vara särskilt påverkad av att många av dess framträdande utövare och skapare – Leonard Bernstein, Cole Porter och Jerry Herman till exempel – varit och är homo- eller bisexuella män tror Calle Norlén inte på.
   – Som i alla branscher lägger man nog mer märke till homosexuella personer än heterosexuella. Man får ju inte glömma bort att många väldigt kända musikalskapare som Andrew Lloyd Webber eller Benny Andersson är heterosexuella.

 

Om det nu, i strid mot fördomen, finns framstående heterosexuella manliga musikalpersonligheter, finns det då även musikalflator?
   – Manlig homosexualitet kan lättare kopplas till specifika kulturintressen. Kvinnlig homosexualitet, däremot, har en starkare koppling till avantgarde och feministiska kulturyttringar snarare än till någon specifikt lesbisk kultur, säger Tiina Rosenberg.

 

För manliga homosexuella kan musikalen emellertid bli långt mer än ett gemensamt kulturintresse.
   – Det hänger ofta samman med ett visst mått av kalenderbiteri och samlarintresse där man lär sig repertoaren utantill, samlar på sig alla tillgängliga inspelningar av olika verk och kan dela denna hängivenhet med andra, förklarar Tiina Rosenberg. Dessutom får man ett gemensamt språk som gör att två homosexuella män, lite tillspetsat, i princip skulle kunna ragga upp varandra när en utomstående person bara uppfattat ett väldigt initierat samtal mellan två fans. Man kan se samma sak när det gäller opera- eller schlagerbögar. Mängden kunskap om genren blir ett mått på hur delaktig man är i gemenskapen.

 

För Tiina Rosenberg är det viktigt att skilja på sådan här genrekompetens och populär förståelse. Det blir särskilt viktigt i en genre som musikal som, till skillnad från opera, redan tillhör populärkulturen.
– Den här sortens genrekompetens handlar om något betydligt djupare än att man bara tycker om genren. Det är inte bara en förståelse utan en viktig del av ens liv och identitet.

 

Inom genren musikal finns det gott om exempel på både öppna och dolda homosexuella karaktärer och situationer. Men trots det och trots bandet mellan homokulturen och musikalen som genre är queerperspektivet inte helt oproblematiskt när man väl ska göra en uppsättning.
   När regissören Staffan Aspegren satte upp A chorus line på Göteborgsoperan 2003, med Rikard Wolff i huvudrollen som regissören Zach, valde han att byta kön på Zachs partner, dansaren Cassie, och gav rollen till Lars Bethke. Uppsättningen var tänkt att gå på export runt om i världen, men när rättighetsinnehavarna i New York hörde talas om det här ingreppet blev det nej utan vidare motiveringar. Ett nej som förvånar med tanke på att verkets ursprunglige skapare, regissören och koreografen Michael Bennett, på vilken Zach är baserad, själv var homosexuell. 

 

Samtidigt finns det de som spelar med öppna kort men ändå inte är intresserade av queertolkningar.
    – Stephen Sondheim, en av vår tids mest inflytelserika musikalskapare, som själv är öppet homosexuell, vill inte att man byter kön på roller i hans musikaler eftersom han inte vill göra teatern till politik, säger Staffan Aspegren. Å andra sidan har han själv skrivit verk, exempelvis Sweeney Todd, som helt eller delvis görs ur ett bögperspektiv.

….

Staffan Aspegren Foto: Malin Arnesson

För egen del är Staffan Aspegren lite rädd att könsbytar- och queertolkningsuppsättningar börjar bli så vanliga att publiken blir avtrubbad.
   – Det är lätt att idén lägger sig i vägen för verket. Det är en trend idag att göra sådana här experiment. Jag gör det gärna igen, men det måste vara i ett verk som står pall för det. 

Fredrik Fischer

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare