Högskolan för scen och musik i Göteborg har den enda utbildningen för musikalartister på högskolenivå eller motsvarande i Sverige. Denna utbildning, grundad i början av 1990-talet, har varit startpunkten för många av dagens största svenska musikalartister – Christer Nerfont, Evelyn Jons, Christopher Wollter, Fredrik och Alexander Lycke, David Lundqvist, Jesper Tydén och många fler – och har vunnit gott anseende i branschen.
Precis som med alla teaterutbildningar är musikalartistutbildningen kostsam. Man har länge brottats med ekonomiska problem och har de senaste åren skurit ner väsentligt på den konstnärliga personalen.
Nedskärningarna nådde nyligen sin klimax när utbildningens konstnärligt ansvarige, regissören Vernon Mound, sades upp från sin tjänst vid utbildningen.
Helena Wessman, högskolerektor, hur kommer utbildningens konstnärliga ledning att skötas framöver?
– Det har bildats ett musikdramatiskt ledningsråd vid högskolan som kommer att sköta ledningen av både opera- och musikalutbildningarna. På operasidan har vi vår adjungerade professor Mira Bartov samt professorn i musikdramatik med källkritisk inriktning, Anders Wiklund. Här finns också musikalutbildningens instuderare Sven-Eric Dahlberg och, tills han slutar, även Vernon Mound. Detta råd diskuterar pedagogiska och konstnärliga ärenden rörande utbildningarna tillsammans med utbildningsledaren Anna Maria Koziomtzis.
Så tjänsten konstnärlig ledare för musikalutbildningen försvinner?
– I förlängningen vill vi ha en lösning där även musikalutbildningen får en adjungerad professor, precis som operautbildningen har nu. Det skulle ge stor flexibilitet men också den viktiga branschkontakten.
LÄNK
Högskolan för scen och musik