När Les Misérables hade premiär i London skrev kritiker magsurt att det inte borde gjorts musikal av Victor Hugos klassiska roman om svält, fattigdom, maktlöshet och ofärd. Minst lika klassisk är Martin Andersen Nexøs Pelle Erövraren. Minst lika mycket fattigdom, maktlöshet och ofärd. Och ännu mera politisk vrede över fattigas villkor: Andersen Nexø var organiserad kommunist.
Ändå blir det alldeles utmärkta musikaler av båda verken. Pelle Erövraren handlar om moderlöse Pelle, som emigrerar från Sydskåne till Bornholm tillsammans med sin kärleksfulle men tyvärr också brännvinsfulle far. Enligt bildningsromanens mönster lär sig Pelle den hårda vägen hur skoningslösa människor kan vara. Pelle och hans Lassefar får tjänst på en feodal herrgård, där en sadistisk förvaltare plågar arbetarna medan patron våldtar pigorna.
Musikalen Pelle Erövraren börjar med en mäktig inledningssekvens, med stort självförtroende, som till fullo utnyttjar scenografins, ljusdesignens och den stora ensemblens potential. Här finns mycket musikalmaterial. Tydliga typer i rollgalleriet. Genretypiskt sentimentala känslor; tragik, svek, övergrepp och humor.
P-O Nilssons tonsättning låter också helt igenom genremässig, om än med folkton i botten och en förkärlek för valstakt. Bim Wikströms sångtexter kanske innehåller ett och annat nödrim, men törs samtidigt bevara den proletära mustigheten. Till och med den marxistiska agitatorsrösten hos Nexø kan göras till musikal, rytmiskt och kraftfullt, utan klichéironi: ”De rika skor sig på andras slit. Ge förtryckarna vad dom förtjänar.”
Bill Hugg lyfter fram Lassefars slavnatur: ”vissa är herrar, andra är tjänare, så är det bara.” Och Pelle (Victor Morell) blir en pojkaktighetsbetonande bild av hur självtillit och frihetslängtan kan övervinna slavnaturens undergivenhet.
Främst bland skådespelarna bör Tuva Børgesdotter Larsen nämnas, i svåra dubbelroller dels som den allmänt föraktade horungen Rud, dels som den olyckliga överklassflickan Sine. Hon har en ovanligt klar, tät och fyllig sopran, som ger brett rum åt hela omfånget.
Kören bestående av elever från Lunds dans- och musikalgymnasium är fantastiskt samrepeterad, och dessutom välkoreograferad i dansinslagen. Helsingborgs stadsteaters musikaläventyr är en imponerande satsning, en skånsk-dansk Les Misérables som har alla förutsättningar att bli en stor publikframgång.