Fördjupning [2004-09-10]

Mycket nyskrivet på Upsala stadsteater

UPPSALA. Elva nya produktioner under spelåret, varav tio nyskrivna. Märkbart stolt presenterar teaterchefen Stefan Böhm sin repertoar på Upsala stadsteater och bjuder därefter smakprov på flera pjäser med anknytning till Uppsala och Uppland.

Slättskymning är ett nedslag i universitetsvärlden, där alla fakta ska vara analytiskt underbyggda och försedda med källhänvisningar i fotnoten.
   – Man kan inte börja en uppsats med ”Jag känner”, säger Gustav Levins rollkaraktär historieprofessorn Erland följaktligen till sin underkända studentska.
   Lisa Langseths nyskrivna enaktare är teaterns första höstpremiär och tillika den första pjäsen ut i projektet 4xUppsala där fyra dramatiker från DI har skrivit en pjäs var med förankring i Uppsala.
   – Slättskymning är ett litet kammarspel om stora frågor, som klasskillnader och könsroller, berättar pjäsens regissör Sara Cronberg.

Studentkorridorer och mord
Under hösten har även Långt hem av Mikael Olsson premiär på Lilla scenen.
   – Pjäsen utspelar sig i en studentkorridor och handlar om det svåra valet att välja sitt liv. Som student har man mycket tid att fika och ha ångest, säger regissören Jenny Andreasson som själv har studerat i Uppsala och tog sina första vacklande steg som regissör på Studentteatern.
   Malin Axelsson presenterar sitt bidrag till 4xUppsala som ”en fruktansvärd mordhistoria med musikinslag” medan Lucas Svenssons pjäs, som bygger på intervjuer med statister från Fanny och Alexander, ännu inte är färdig.

Rätten till ett liv
På Stora scenen presenterar regissör Karin Enberg sin tiohövdade ensemble i Nancy Victoria, Gunilla Boëthius dramatisering av Elsie Johanssons romansvit Glasfåglarna, Mosippan och Nancy.
   – Det handlar om kärlek, skuld, skam, stolthet och om allas rätt till ett värdigt liv.
   Nancy (Vanna Rosenberg) är 13 år när pjäsen börjar och under ett par år får vi följa hennes kamp för att skaffa sig en utbildning och ett eget liv i det sena 30-talets Uppland.
   Samma kamp kämpar många även i dag för och ämnet berörs delvis även i Elektras Bröder på Ettan. Pjäsen är en del i projektet Elektra som Upsala stadsteater gör tillsammans med Fryshuset och Unga Riks.
   – Idén kom efter att ha gjort Elektras systrar, som handlade om unga tjejer som lever i konflikten mellan heder och kultur, berättar regissören Michael Cocke. Vi kom då i kontakt med många killar som också hade ett stort behov av att ventilera de här frågorna.

Tom Jones på svenska blir det på och bakom Stora scenen med premiär i december. Tjuren från Torremolinos heter backstagekabarén signerad Nicholas Olsson.
   – Vi lämnar alla flickor bakom oss och tränger in i männens värld, berättar Görel Crona som regisserar.
   Publiken kommer att slussas runt bakom scenen och får möjlighet att både mingla och äta.
Nicholas Olsson och Gustav Levin lockar till skratt med en sketch om beröring män emellan innan samme Olsson till Kettil Medelius ackompanjemang stämmer in i en egenöversatt Tom Jones-låt.
   – Jag började skriva de här texterna om att vara man i samband med att jag själv blev pappa, berättar Nicholas Olsson för Nummer. I mitt liv med barnen ställde jag mig ofta frågan vad som är bra och dålig manlighet? I dag premieras så många traditionellt kvinnliga egenskaper, men var behövs den gammaldags rejäla manligheten?
Inför Tom Jones har Nicholas Olsson blandade känslor.
   – Han är å ena sidan en sexsymbol, men samtidigt representerar han i stor utsträckning mannen som inte kan få ur sig sina känslor annat än genom de avgrundsvrål han bjuder på i sin musik.

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare