Fördjupning [2001-01-10]

Mycket nytt på Stockholms Stadsteater

En och annan klassiker blir det. Men framför allt satsar Stockholms Stadsteater på samtida texter i vår. Och då inte bara på Backstage, som sedan starten spelat nya pjäser, utan även Klarascenen, Unga Klara och Stora Scenen bjuder på modern dramatik.

Backstage drar igång det nya året med ett gästspel från Angereds Teater i Göteborg. Kvadd heter pjäsen och är ett helt färskt drama av Maria Blom, manusförfattaren till Sårskorpor som var förra årets publikfavorit på Backstage.
   I Kvadd, som också regisseras av Maria Blom, möts fyra personer under dagens sista tvättstugetid. I en fartfylld relationskomedi vävs deras miserabelt trista liv samman. Vad är det egentligen som händer i det mytomspunna gemensamma utrymmet? Är folk verkligen så vidriga mot varandra som man tror? Eller är det värre än så? Förutom märkliga tvättstugeanklagelser grannar emellan utlovas hög igenkänningsfaktor, vacker kärlek, absurda anklagelser, osmaklig tvätthantering, ansträngda skratt och griniga, glada vältränade människor. Rollerna spelas av Hanna Bogren, Eric Ericson, Kjell Wilhelmsen och Cilla Jelf.    
   Kvadd spelas endast tre gånger och har Stockholmspremiär den 21 januari.
   Två månader senare, den 3 mars, har Morgon och afton av Astrid Saalbach premiär på samma scen med Claire Wikholm och Gunilla Röör i två av rollerna.

Unga Klara petar på IT-bubblan
Unga Klara står den heta IT-boomen och dess, åtminstone delvisa, kollaps i fokus. Pjäsen heter JB (JB lika med Framtidsfabrikens Jonas Birgersson) och är skriven av Andreas Kundler.
   I centrum för handlingen står Kukis. En man som har en ful ovana – han äter folk. Karin, Maria Magdalena och Rickard har också en ful ovana – de låtsas att de inte märker något. Är det för att Kukis har makt eller för att de själva saknar botten? För att de inte har något mer att komma med än rätt sorts tonfall.
   JB regisseras av Simon Norrthon och rollerna görs av Katharina Cohen, Karl Robert Lindgren och Andreas Kundler. Premiär 10 februari.

Modern klassiker på Klarascenen
Klarascenen har Harold Pinters genombrottspjäs Fastighetsskötaren (The caretaker, skriven 1960) premiär den 26 januari. Harold Pinter är idag en av Englands mest spelade dramatiker och en av grundstenarna för den moderna dramatiken i världen. I samband med hans sjuttioårsdag i höstas sattes The caretaker upp på The Comedy Theatre i England och nu är det alltså dags för Stadsteatern att ge sin version.
   I en fallfärdig lägenhet full av skrot bor Aston. En kväll bjuder han in en uteliggare som har två namn, Mac Davies och Jenkins. Aston ber honom flytta in och bli husets fastighetsskötare. Mick, Astons bror, dyker upp och en maktkamp startar mellan de tre männen.
   Rollerna spelas av Ingvar Hirdwall, Johan Rabaeus och Peter Andersson och för regin står Thommy Berggren.

Harrowers knivade hönor
Den skotske dramatikern David Harrower debuterade med Knives in Hens 1995. Pjäsen har sedan dess spelats i USA och på flera ställen i Europa. Nu är det Stockholms tur.
   Knivar i hönor är ett starkt existentiellt drama om en ung kvinna som försöker få grepp om tillvaron. Tillsammans med sin man William, byns plöjare, lever hon i en enslig by. I en tid där gudsfruktan är stor och den fria tanken tabu söker den unga kvinnan efter något nytt. En dag blir hon skickad med säden till den hatade mjölnaren, Gilbert Horn, som äger kvarnen. Det sägs att mjölnaren har magiska krafter och har tagit livet av sin hustru. Ändå beger sig den unga kvinnan ensam till kvarnen och kvarnstenen börjar mala…
   Drastisk humor och en handling som rör sig mellan dröm och verklighet utlovas. Ord och bild, rörelse och rytm fogas samman i ett samtidigt sinnligt och fysiskt scenspråk med effektfull livemusik.
   I Stadsteaterns uppsättning står Michaela Granit för regin. I rollerna ser vi Mats Flink, Lisa Lindgren och Lars Göran Persson. Musiker är Leif Jordansson, Pelle Halvarsson och Arvid Pettersson. Premiär på Klarascenen i februari.

Tre äldre systrar intar Stora scenen
Stora scenen möts Bibi Andersson, Yvonne Lombard och Viveka Sehldahl i pjäsen Systrarna. I ett drömlikt rum sitter tre äldre kvinnor. Tiden har gått, livet har passerat. Varför blev allt som det blev? frågar sig Olga, Masja och Irina. Systrarna var ursprungligen ett beställningsverk från den danske regissören Peter Langdal som bad Per Olov Enquist bearbeta Anton Tjechovs Tre systrar för tre skådespelerskor som kommit så långt upp i åren att originaltexten inte längre passade.
   Pjäsen hade sin urpremiär i april i år på Betty Nansen Teatret i Köpenhamn och nu sätts den för första gången upp i Sverige. För regin står Benny Fredriksson och premiären blir i februari.
   

Repriser och gästspel
Flera av höstens föreställningar spelas även i vår, däribland Suzanne Ostens Gränsen och Arthur Millers En Handelsresandes död i regi av Göran Stangertz. I april har Piaf av Pam Gems nypremiär.
   Samma månad gästspelar Riksteatern med Pearl Harbor av Henrik Wallgren med bland andra Irma Schultz-Keller och Kelly Tainton i rollerna.
   Och så ska den omtalade föreställningen Sotarpojken ha försenad premiär någon gång under våren. Sista budet är att Johan Huldt tagit över regiarbetet samt att premiären blir 25 januari.

Ulrika Hjorth

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare