Nyheter [2003-01-28]

Naken sanning om vårrepertoaren

Inom klädbranschen finns en klassisk koppling mellan världsekonomin och längden på kjolen. Lågkonjunktur är lika med kortkort.    Går det att hitta ett liknande samband inom teaterns värld - eller varför sätter alla plötsligt upp Allt eller inget?

Ok, det är tröttsamt med den ständiga kopplingen till ekonomi. Men på sätt och vis går det faktiskt att länka ihop de skakiga börskurserna med att tre stora teatrar i Sverige den här våren sätter upp Allt eller inget, musikalversionen av Peter Cattaneos succéfilm The Full Monthy från slutet av 90-talet.
   Den 21 februari har föreställningen premiär på Stockholms stadsteater. Lars Göran Persson spelar huvudrollen och regin görs av Marianne Mörck.
   I april sätter samma produktionsteam, men med helt ny ensemble, upp samma
föreställning på Malmö opera och musikteater. Där emellan, den 28 februari, har Göteborgs stadsteater premiär för sin version av samma musikal. Robin Stegmar gör huvudrollen och Åsa Melldahl står för regin.

Filmen drar publik till teatern
Allt eller inget handlar om ett gäng arbetslösa stålverksarbetare som, inspirerade av Chippendales, bestämmer sig för att sätta upp en strip-show. Huvudpersonen Gaz kommer med idén. Hans främsta plan är att få ihop pengar, men berättelsen handlar lika mycket om att hitta gemenskap och återfå självförtroendet.
   Bara en vecka efter att biljetterna släpptes hade Göteborgs stadsteater sålt
7000 biljetter till sin föreställning. Även i Stockholm går biljettförsäljningen bra och filmen fungerar som draghjälp.
   – I allmänhet är det mycket grupper, företag och liknande, som köper biljetter hos oss. Men till Allt eller inget säljs ovanligt mycket lösa biljetter. Vi tolkar det som att publiken har en stark relation till filmen och därför har ett sug efter att se musikalföreställningen, säger Anna-Karin Brazee, presskontakt på Stockholms stadsteater.

Trendigt med blandföreställningar
Det är naturligtvis alltid viktigt för teatern att locka publik, men kanske speciellt angeläget i ekonomiskt kärva tider när bidrag till teatern urholkas. Då är en publikfavorit som Allt eller inget guld värd.
­   – Visst, vi har en stor salong med 700 platser. Den kan inte stå tom. Samtidigt är det viktigt att titta på hela repertoaren. Vi spelar allt från nyskrivet och smalt till Allt eller inget. Dessutom är det viktigt att se till den konstnärliga kvalitén och påpeka att Allt eller inget är en riktigt bra musikal, säger Anna-Karin Brazee.
   Och hon får medhåll av Per Arne Tjäder, dramaturg på Göteborg stadsteater.
­   – Det är en bra musikal. En rolig historia med fräck dialog och spännande scenlösningar. Det är främsta anledningen till att vi sätter upp den, säger Per Arne Tjäder. Även om också han talar om den stora salongen som måste fyllas.
   Per Arne Tjäder pekar också på att teaterkulturen i stort håller på att förändras. Och att Allt eller inget är ett bra exempel på vart utvecklingen är på väg.
­   – Det finns en bred trend i att teatern långsamt håller på att bli mer genreöverskridande. Talteater är fortfarande grunden. Men kommer det en musikal som Allt eller inget, som vi tekniskt och sångarmässigt har förutsättningar att göra, så spelar vi gärna den. Vår uppsättning av Stormen, som har inslag av cirkus, är ett annat exempel, säger Per Arne Tjäder.

Manusrättigheter av vikt
En annan faktor som gör att alla plötsligt sätter upp Allt eller inget har med manusrättigheter att göra. Det är Nordiska teaterförlaget i Köpenhamn som säljer Terrence McNallys manus till Allt eller inget.
­   – Förra året spelade alla Eldansikte. I år är det Allt eller inget, det har att göra med att ett förlag börjar sälja manus, säger Anna Karin Brazee.
   Sedan har vi ju det här med nakenheten… I klädbranschen finns som sagt forskning som har undersökt sambandet mellan världsekonomin och längden på kjolen. Det klassiska exemplet är att i slutet av 20-talet och början av 30-talet, när västvärlden gick in i depression, blev kjolarna korta.
   Vi ser med spänning framemot forskning som visar att teatern är modigare som vågar gå hela vägen.

Anna Werner

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare