Det är många som känner sig strippade på plånboken, eller i varje fall skinnade, av dagens hantverkare, öden som TV4 nu gör underhållnings-tv av i programmet Fuskbyggarna, en logisk följd av livsstilsmagasinboomen och hantverkardokusåpor som Äntligen hemma – vad hände liksom sen?
Om alla uppsättningar av komedin Hantverkarna av Line Knutzon är ett innovativt försök från teatrarnas sida att även dom hänga på byggtrenden – eller resultatet av en stor manusrea hos teaterförlaget Nordiska Strakosch – är svårt att veta, men visst är det lite ovanligt att inte mindre än fyra av Sveriges stora institutionsteatrar sätter upp samma pjäs nästan samtidigt?
Först ut i maratonloppet var Uppsala stadsteater som redan i höstas satte upp sin version i regi av Sven-Åke Gustavsson. ”Lite buskis”, tyckte Nummers recensent vid premiären. Därpå följde Helsingborgs stadsteaters i regi av Lasse Beischer, en föreställning som enligt vår recensent var en ”fars med hårda dörrsmällar men utan finess”, medan samma kritiker tyckte att Gösta Ekmans version på Dramaten var gjord av bättre virke, men att den ändå var ”frustrerande spretig”. Sist ut i byggracet kom så Göteborgs stadsteaters version i regi av Sara Cronberg förra veckan som enligt en annan av våra frilanskritiker ”stryker Knutzons text alltför medhårs, avkräver den inga brott eller svarta hål, utan lägger allt krut på snickerierna”.
Det är absolut inget fel på Line Knutzons samtidskomedi, hon är en fantastisk dramatiker med många succéer bakom sig. Men just Hantverkarna är kanske inte en av hennes tyngsta pjäser. Ändå har den hamnat på alla dessa stora scener nästan samtidigt. En vild spekulation är därför: beror denna byggboom på teatern på att Hantverkarskrået är ”inne” mediemässigt? Kan det helt enkelt vara så att valet att spela fars med rubriken ”Hantverkarna” är en följd av en ny hård ekonomisk verklighet där inte bara privatteatrarna, utan även institutionsteatrarna, det senaste decenniet har tvingats tänka mer på en ekonomisk framgång än en konstnärlig dito? Typ, bättre ett gott hantverke än en konstnärlig risk?
Om att driva en teater som ett företag handlar i varje fall den nya tv-dokumentären Teaterdirektörerna som sänds i SVT:s K-special i morgon, fredag 26 mars, och som ger den nakna sanningen om slakten av en konstnärlig ideologi. Nummer har talat med filmens regissör och publicerar i samband med det också en debattkrönika som skådespelaren Kjell Lennartsson har mejlat in till oss på Nummer – och där han liknar dagens kulturointresserade politiker vid nakna kejsare som riskerar att nedmontera vår världsberömda ensembleteater.
Och här blir plötsligt pjäsen Hantverkarna en metafor för vårt svenska teaterpolitiska bygge. Eller för att citera Svenska Dagbladets recensionen av uppsättningen på Dramaten: ”Hantverkarna vänder och pekar på det självklara kulturella och ekonomiska överläge som uppdragsgivarna i själva verket befinner sig i.”
Alltså, fullt påklädda och fast anställda teaterchefer i ett välbyggt teaterhus bakom scenen, nakna projektanställda skådespelare på scenen. Teatersverige 2010.
Med hopp om en intressant teatervecka utan större nakenchocker.
Läs recensioner av 4 x Hantverkarna i Nummer
Upsala stadsteater
Helsingborgs stadsteater
Dramaten
Göteborgs stadsteater