Nyheter [2001-12-10]

När orden blir fysiska

Vad är upplevelsen bortom orden? Kanske är det en känsla som inte går via intellektet utan berör både talare och åhörare direkt.

Boken Dramatiska kören handlar om att framföra text – i samband med gudstjänst, i kör eller på annat vis. Den bygger på skådespelerskan och regissören Fia Adler Sandblads erfarenheter från Hindås kyrka när hon ombads framföra tunga, gammaltestamentliga texter vid aftonbönen och valde den urgamla körformen efter de antika grekiska dramerna.
   I sin bok utgår Adler Sandblad från tre bibeltexter om bön och bönens makt som hon tydligt spjälkar upp, jämför och analyserar. Hon följer dessa texters väg – från de mest grundläggande inslagen vid textarbete, som avslappningsövningar och uppvärmningar – ända fram till regiförslag vid framförandet.

Tvätta orden
Ett långt kapitel ägnas åt rösten, som är bokens centrala tema bredvid texten. Hur får man sin röst att ljuda så klart och tydligt som möjligt? Hur får man den där rent fysiska känslan av orden i munnen? Övningarna som Adler Sandblad presenterar är nyttiga och spännande, det handlar om att ”banka” fram rösten eller leta efter vokalernas och konsonanternas olika platser i kroppen för att komma fram till den process där man ska börja textarbetet. Men då måste man tvätta orden först. Det är Adler Sandblads uttryck för att ta bort de gamla, invanda uppfattningarna om orden för att man ska kunna uppleva dem ”på nytt”. Detta är ju ett av de svåraste momenten i all scenkonst – hur man undviker det mekaniska, vanemässiga – hur man står ny inför sin text kväll efter kväll. Adler Sandblad ger många exempel på hur man kan gå tillväga.

Ett redskap
I sitt förord skriver hon om att boken är upplagd så att man kan följa den kapitel för kapitel, men lika gärna använda sig av just de avsnitt man intresserar sig för. Det känns som om hon berört alla aspekter – inklusive tystnaden – av textframförande. Den här boken behöver inte just vända sig till talkörer och blivande talkörer, utan även de som funderar på att söka scenskolan eller arbetar med amatörteater torde få ut mycket av hennes övningar. Det bör tilläggas att boken är ett redskap, en samling praktiska övningar, och som sådan känns den gediget skriven. Men för den som söker efter tankar om språket, om den urgamla religiösa textens unika egenskap i att faktiskt vara ogenomtränglig, kanske Adler Sandblad, vars mål just ligger i att öppna texten, inte har så mycket att erbjuda. Hon förblir boken igenom på det praktiska planet – och det gör hon nog så övertygande.

Alexandra Coelho-Ahndoril

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare