STOCKHOLM. För första gången finns nu siffror på näringslivets sponsring av kulturen, förra året var den värd 206 miljoner kronor.
Det framgår av en rapport från Föreningen Kultur och Näringsliv.
Närmare 1 000 olika kulturinstitutioner, allt från stora operor till fria teatergrupper eller gatufestivaler, har under våren tillfrågats om sponsring. Ungefär en tredjedel, 320 stycken, skrev under fjolåret under någon typ av sponsringsavtal.
I genomsnitt har varje institution sponsrats med 650 000 kronor, men i verkligheten hände något annat.
-Några få institutioner får mycket stora belopp och flera får betydligt mindre pengar, säger Mikael Strandänger, vd i Föreningen Kultur och Näringsliv.
Framför allt är kultursponsringen ett storstadsfenomen, 70 procent av pengarna hamnar i de tre storstäderna.
Oftast handlar sponsringen om kontanta medel. Men drygt 20 procent av sponsringen sker i stället i form av varor eller tjänster.
De flitigaste sponsorerna återfinns inom verkstadsindustrin, som tillsammans ställde upp med 26 miljoner kronor. Tvåa på den listan var telekom- och IT-företag med 23 miljoner.
De största mottagarna var musik och opera som under förra året tog emot 110 miljoner kronor. Museer och annan kulturminnesvård fick 84 miljoner.
I undersökningen betonas att sponsring inte handlar om donationer eller gåvor. Sponsring är ett affärsmässigt avtal som ingås till två eller flera parters ömsesidiga nytta.
-Det är viktigt att påpeka att kulturlivet inte känner sig köpt eller kommersialiserat av sponsringen. Vårt önskemål nu är att få en bättre lagstiftning när det gäller kultursponsring, menar Mikael Strandänger.
Den dom som nyligen föll i regeringsrätten om Pharmacias sponsring av Stockholmsoperan har snarare ökat än minskat förvirringen kring företagens avdragsrätt.
En besvikelse i undersökningen är att sponsoravtalen ofta är alltför korta enligt Mikael Strandänger.
-Vi brukar predika långsiktighet i sponsringen, att avtalen gäller minst tre år. Men det gäller bara nio procent av institutionerna. Vanligast är engångsevenemang eller avtal på under ett år, säger han.