Nyheter [2006-11-28]

Nedslag: Playwrigt Cabaret

PÅ PLATS/READING. Poetry slam har fått sin dramatiska motsvarighet (men utan framröstning av vinnardramatiker) och idén är god. Att låta dramatikern möta publiken med sin text utan att regissör och ensemble har rotat runt i pjäsen.    Astrid Claeson har varit på Playwright cabaret i Uppsala.

Från början var det amerikanska dramatiker som med avund i blicken såg hur poeter mötte läsarna under avslappnade former. Dramatikerna beslöt att uppfinna dramatikens motsvarighet. Och i lördags stod åtta dramatiker, mer eller mindre etablerade, i Teaterhörnan på Upsala stadsteater för att läsa tio minuter var ur sina pjäser.
   Om idén var god är resultatet sämre. För det blir tydligt att dramatik ska läsas eller ses i sin helhet – inte höras i tiominuters snuttar som mest fungerar som reklam. Nej, om dramatikern själv ska möta sin publik med sin pjäs kan en hel pjäs rekommenderas. Brottstycken utan gemensam riktning fungerar dåligt. Hellre tre halvtimmespjäser lästa av sin författare.
   Det finns ytterligare ett problem med Upsala stadsteaterns Playwright cabaret. Satsningen ”Nya pjäser – nya världar” med syfte att få fram unga icke etniska svenskars berättelser. Av 240 sökande togs sex personer fram och tre av dem var med i Playwright cabaret. Att låta hoppfulla, nya dramatiker som ännu håller på att lära sig konsten att skriva bra dramatik läsa vid sidan av etablerade visar de hoppfullas brister. Det är inte alls rättvist mot dem.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare