Tyska Brigitte Zeh gör huvudrollen med extra betonad brytning och medvetet överspel i alla Noras tarantellautbrott och knixigt flickaktiga förförelselekar. Håkan Paaske gör industripampen som utnyttjar henne. Foto: Peter Westrup
Recensioner [2013-03-19]

Noras fräcka flykt till fabriken

Nora av Elfriede Jelinek
Översättning: Sofia Stenström
Scen: Malmö Stadsteater Intiman
Ort: Malmö
Regi: Anna Bergmann
Scenografi: Florian Etti
Kostym: Claudia Gonzalez Espindola
Ljus: Daniel Kullman
Medverkande: Brigitte Zeh, Håkan Paaske, Erik Olsson, Karin Lithman, Sven Boräng, Lars-Göran Ragnarsson, Katarina Lundgren-Hugg
Länk: Malmö stadsteater


RECENSION/TEATER. Nora är Elfriede Jelineks rasande fräcka tillskrift till Henrik Ibsens Ett dockhem. Björn Gunnarsson ser den tyska regissören Anna Bergmanns dansanta tvåtimmarsshow på Malmö stadsteater.

Familjen och patriarkatet är sociala system som i sin underordning av kvinnan exakt motsvarar kapitalismens underordning av livet. Noras flykt från moderskapet – kvinnans bestämmelse – och de reaktionära hemmafrudrömmarna i tyskspråkiga länder, är Elfriede Jelineks måltavlor när hon skriver om och skriver till två Ibsendramer: Ett dockhem och Samhällets stöttepelare. Tarantellan är sig ganska lik. Men annars kan man nog säga att Jelinek rakade skägget av Henrik Ibsen i denna ”Vad var det som hände efter att Nora lämnat sin man”, Nobelpristagarens dramatikerdebut från 1979.

Eller också kanske hon bara klädde ut honom i S&M-rollspelens symboliska kostymer. Sexualitet är en maktordning, mäns uppdelning av kvinnor i mödrar eller horor gör att inte ens spelet mellan sadist och masochist innebär någon befrielse. Kvinnors försvar av mödraskapet och kärnfamiljen är ett svek, och mäns makt- och karriärstrategier är deras huvudsakliga intresse.

Faderskap och kärlek är betydelselöst. All reproduktion är reproduktion av makt, men när kapitalet reproduceras mister det inte sin fräschör, som kvinnokroppen, som åldras och förlorar sin attraktion.

Av Jelineks rasande och fräcka tillskrift till Ibsen gör tyska regissören Anna Bergmann en tvåtimmarsshow utan paus på Malmö stadsteater. Många syftningar på dockor blir det, sexdockor förstås, men mest anslående i scener där Torvald (Sven Boräng) och Fru Linde (Karin Lithman) uppträder som dockor styrda med fjärrkontroll. Krogstad görs till en gangstertyp i läderjacka, och Erik Olsson ger honom lite Robert De Niro-gester.

Samme skådespelare får också agera en komisk fabriksförman, med korsett och balettskor, sjungande arior och rytande som en lägerkommendant; kanske en blinkning till Jelineks eget lidande som misslyckat sång- och balettunderbarn. Mussolini och Hitler citeras, när Nora får plats i en fabrik som mest liknar Auswitch. Tyska Brigitte Zeh gör huvudrollen med extra betonad brytning och medvetet överspel i alla Noras tarantellautbrott och knixigt flickaktiga förförelselekar med kvinnlighetens attribut. Det är rappt och dansant, med säker replikföring och säker scenteknik, absurda och burleska effekter och fullt pådrag i två timmar helt på det tyska teatersättet.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (13 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare