Fördjupning [2001-01-15]

Nordisk scenvår i norra Sverige

Norrbottnisk tingeltangelshow, isländsk regi, dansk dramatik och norsk koreografi - det är några axplock ur vårens norrländska teateråker.

Två gånger Staffan bjuder Norrbottensteatern i Luleå på.
   Först ut är Staffan Göthes Temperance som hade urpremiär på Teater Västernorrland för ett år sedan. Den 16 februari ligger premiären för den femte och sista delen i sagan om familjen Cervieng som började med La Strada del Amore och fortsatte med (bland andra) flitigt spelade En uppstoppad hund. Isländske regissören Hílmar Jonsson sätter sin prägel på verket. Han gästspelade så sent som i våras som regissör för Grandavägen 7 – Luleå Teaterhögskolas slutproduktion.
   Staffan nummer två heter Westerberg i efternamn. Musikalisk tingeltangelshow utlovas när Pite 55 har premiär den 10 mars. Pite 55 är också namnet på det numera nedlagda mentalsjukhuset i Piteå.
   Gränserna mellan och definitionerna av dårskap och normalitet utforskas.

Unga på scen
Västerbottensteatern i Skellefteå går vidare med sitt arbete med unga människor på scenen. Danska dramatikern Line Knutzons framfart på de svenska scenerna fortsätter här med Först föds man ju som tidigare gjorts av bland andra Unga Riks i underbar tappning.
   Humoristisk, allvarlig och totalskruvad säger teatern själv om pjäsen som regisseras av Christer Engberg (har bland annat gjort filmerna Vildängel och Lusten till ett liv).
   Alla roller utom en innehas av ungdomar som aldrig tidigare stått på en scen.

Möten mellan glesbygd och storstad
Fria gruppen Profilteatern i Umeå skrämmer de vuxna med en spökhistoria. Till musik av Komeda spelas pjäsen En kvinna i svart. Den har spelats i London i tio års tid men Profilteatern har nu gjort en nyöversättning och placerar handlingen i Västerbottens inland.
   Mötet mellan glesbygd och storstad utforskas på Länsteatern i Jämtland/Härjedalen. Helaftonsföreställningen Pärlugglan av Olof Willgren berättar om mötet mellan hemmasonen och brodern som flyttade till Stockholm och blev ekonom.
   Dråplig humor utlovas av teaterchefen Gustav Kling. Premiär i Gäddede i norra Jämtland den 9 februari.
   Teater Scratch i Luleå har intervjuat norrbottniska ungdomar om deras framtidsdrömmar och utifrån det skrivit Anna & Aron – the true story. Pjäsen handlar om livsrum och hur man skapar det men tar också upp frågan om man kan flytta ifrån sig själv. Finner man sig själv om man flyttar till Stockholm?
   Spelas i vår i skolor och som familjeföreställning.

Barnet i fokus
Även Teater Västernorrland har gett sig ut och pratat med barn. Tid att drömma baseras på mellanstadiebarns tankar och drömmar och har premiär i mars.
   Först ut på Teater Västernorrland är dock norske dramatikern Petter S Rosenlunds En hopplös grabb i regi av Carolina Frände med premiär redan i januari.
   En absurd och vildvuxen historia om Jim som kommer till sjukhuset för att han hör så dåligt. Det visar sig dock att vuxenvärlden runt Jim har större problem än så.
   Teater Plaza i Stockholm har tidigare spelat pjäsen under namnet Skitungen. Originalets namn är En umulig gutt.

Köpenhamn på Teater Västernorrland
Teater Västernorrland fortsätter i februari med premiären på engelske dramatikern Michael Frayns pjäs Köpenhamn. Om ett möte under andra världskriget där fysikern Werner Heisenberg uppsöker sin mentor Niels Bohr och dennes fru Margrethe i Danmark.
   Pjäsen utspelar sig när de alla är döda, ser tillbaka på mötet och försöker förstå vad som hände – hur påverkade de varandra och världshistorien? Skrevs 1998 och har sedan dess spelats på scener runtom i Europa och USA.

Strømgren gästar Norrdans
Mer nordiskt blir det på Norrdans i Härnösand som i vår får besök av norske koreografen Jo Strømgren.
   Helaftonsföreställningen Peer Pressure bygger på Ibsens drama Peer Gynt och hade urpremiär i Oslo 1997. Koreografin kommer att omarbetas och framföras i ny tappning med premiär den 23 februari i vår.

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare