Jag är inte oförberedd. Vi har väl alla följt med när medierna rapporterade från gisslandramat på Dubrovkateatern i Moskva. Då en handfull terrorister tog sig in under en pågående föreställning och lät dikten och verkligheten byta plats för några dygn framåt. Jag är inte oförberedd. Men det jag får bevista skakar om mig i mitt innersta.
Jag sitter i en liten teatersalong. Sorl och förväntan bland publiken. En dov musikkuliss i bakgrunden. Spelet kan börja.
Maskerade muslimska kvinnor tränar med vapen i hand. De har berövats sina män i ett av de grymmaste av alla meningslösa krig, det i Tjetjenien. Nu står de inför ett viktigt uppdrag – att i en självmordsaktion få stopp på kriget. Tre parallella historier bärs fram av mjukt berättande röster, röster av tre kvinnor på var sin sida kriget. Tjetjenskan vars man stupat, ryskan vars man inte stod ut med det ohyggliga och själv tagit sitt liv och ryskan vars man var på en affärsresa i Tjetjenien. Inte heller han klarar sig med livet i behåll, men det är en senare historia.
De till synes skilda historierna vävs samman, de hör ihop. Minut för minut följer vi dramat. Vardagliga beslut med ödesdigra konsekvenser, mötet med det ofattbara och rädslan som håller på att krama sönder hjärtat. En outhärdlig spänning byggs upp. Omärkligt blir även vi i publiken en del av spelet. Två gånger sätter sig skådespelarna mitt ibland oss. Tysta. Avvaktande. Tystnaden kryper in i oss. Den är lika tung och tät som luften i teatern förmodligen var då, i Moskva.
Torsten Buchsteiners pjäs Nordost för oss rakt in i den brutala verkligheten och vi möter människor av kött och blod – vår nästa – i stället för mediernas snedvridna och vinklade bild. Och inte nog med det, den är en känslomässig och intellektuell uppfordran till vår medmänsklighet och viljan att förstå.
Regissören Birte Niederhaus har skapat en tät, påträngande och uppskakande föreställning som inte lämnar någon oberörd. Och skådespelarna Elmira Arikan, Viktoria Folkesson och Annika Nordin är fantastiska. De lyckas förena ett lågmält vardagligt tilltal med en känslointensitet, som trots en stark återhållsamhet i uttrycket (eller just på grund av den), överför till oss en djupare insikt i de mekanismer som styr våra handlingar.
Detta är en dödsviktig kunskap!
FAKTA
Die Bühne är en ny fri teatergrupp som bildats av regissören Birtte Niederhaus, som också var med och startade den nu nedlagda Teater Bhopa i Göteborg. Gruppen vill företrädesvis sätta upp tysk dramatik.