Ett oräkneligt antal glas whisky och en tilltagande harang av spydiga förödmjukelser bjuder Anna Wallander, Tobias Hjelm, Thorsten Flinck och Malin Morgan (utanför bild) på i Så enkel är kärleken. Foto: Elisabet Sverlander
Recensioner [2013-09-02]

Norénskt skavsår som svider

Så enkel är kärleken av Lars Norén
Scen: Scalateatern
Ort: Stockholm
Regi: Richard Günther
Kostym: Ann Bonander-Looft
Mask: Anna Olofsson
Scenografibygge: Åke Hugoson, Göran Iggsten
Ljudeffekter: Jan Cruseman
Rekvisita: Yvonne Brax-Kjällström
Medverkande: Anna Wallander, Thorsten Flinck, Malin Morgan, Tobias Hjelm
Länk: Scalateatern


RECENSION/TEATER. Lars Noréns 1990-tals-drama Så enkel är kärleken i Richard Günthers regi blev uppsättningen som fick Thorsten Flink upp på teaterscenen igen efter 18 år av sorger och bedrövelser. Anna Hedelius fröjdas åt gott skådespeleri, men mår oroväckande bra på Scalateatern.

Det är mycket Lars Norén nu. Förra veckan urpremiär på den mosaikartade sorgesången 3.31.93 på Stockholms stadsteater (Läs Nummers recension här), uppståndelse kring nyutgivna En dramatikers dagbok del 2 och så på Scalateatern 90-talsdramat Så enkel är kärleken. Regissör Richard Günther och den efter arton år återuppståndne scenskådespelaren Thorsten Flinck, har plockat ihop en ensemble från forna frigruppsår på Teater Galeasen och Teater Plaza. Detta till ett borgerligt och, ärligt talat, smått dammigt missbruks- och misshandelsdrama, som fungerar som en slags pendang till Edward Albees kammarspel Vem är rädd för Virginia Woolf och också sattes upp i anslutning till detta på Vasan i slutet på 90-talet – då med paret Marie Göranzon och Jan Malmsjö som äkta makar i båda pjäserna.

Alma (Anna Wallander) och Robert (Thorsten Flinck) har precis begått premiär på just nämnda Albee-pjäs och tar med sig det yngre paret Hedda (Malin Morgan) och Jonas (Tobias Hjelm) hem för en drink. Det som kanske var tänkt som en sängfösare urartar i ett oräkneligt antal glas whisky och en tilltagande harang av spydiga förödmjukelser, som visar vägen mot den oundvikliga katastrofen. Ja, Albees familjedystopi får sin minst lika eländiga fortsättning, då Robert och Alma spelar upp sitt verbala äktenskapsdrama för den undergivna väninnan Hedda och hennes obehagligt behärskade psykologmake.

Texten är en maratonartad och malande familjetragedi med alla de Norénska ingredienser vi har lärt känna genom åren – barnlöshet, misshandel, otrohet, svek, djupa sår som ingen förmår vårda och destruktiv glöd som sätts i fyr av varandras blotta närvaro. Alltsammans utspelat i en miljö av dansk design och yttre borgerligt välstånd. Redan här, på 90-talet, tog Lars Norén för övrigt tillfället i akt att ge en väl- (?)riktad scenkänga åt kritikerkåren, i hans tycke en samling idioter som skriver uppochned och med arslet.

Alltsammans borde vara outsägligt plågsamt, men i Richard Günthers regi puttrar pjäsen på i ett enahanda tempo och med förutsägabara nyanser, som ett svidande skavsår snarare än svällande varböld. Uppsättningen bjuder förvisso på skådespelarmässig fröjd på samtliga plan, med Anna Wallanders neurotiska aktrisdiva som förhäxar Tobias Hjelms otäckt avvaktande iakttagare och vampyraktigt suger blod och must ur sin stompigt introverte och tillkämpat artige make (Flinck) samt olycksaliga och servila skådespelarfiaskot Hedda (Malin Morgan).

Men när den totala undergången, efter fyra och en halv timme, är ett faktum har den ångestfyllda förödelsen blivit vardag och jag förmår knappt längre känna obehag.

* Läs Nummers maratonintervju med Thorsten Flinck från 2005 här.

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (10 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

2