På Norrbottensteatern i Luleå blev den ekonomiska krisen kännbar. Under våren vek publiksiffrorna och det tog tvärstopp. Men till Norrländska Socialdemokraten säger teaterns chef Karin Enberg att det nu verkar som om människor vant sig vid situationen, att livet måste gå vidare och att man ibland har råd att gå på teater.
Att det vänder är mycket tack vare att Karin Enberg, som tillträdde som chef 2008, vågade tänka annorlunda när det såg som mörkast ut i våras. Hon bestämde sig för att göra vår till höst och lät ensemblerna repetera in höstrepertoaren redan före sommaren. På så sätt skulle teatern stå väl förberedd när och om publiken skulle komma tillbaka. Nu gör den det.
Genom rockaden räknade Enberg ut att premiärer kunde tidigareläggas, spelperioderna göras längre och resurserna utnyttjas bättre. Och till skillnad från många hårt pressade länsteatrar runt om i landet gör Norrbottensteatern hela tre egna större produktioner under hösten: Tjechovs Måsen, Findus flyttar ut för barnpubliken, och varietén En revy utan räkor. Därtill ges mindre projekt som en talkshow med journalisten KG Bergström, roliga filosofiska funderingar med Frej Lindqvist, hemliga lunchföreställningar med Måsens ensemble…
En olycka kommer sällan ensam, heter det. För Norrbottensteatern har hösten börjat precis tvärtom. För utöver att teatern nu står rustad med bred repertoar när publiken strömmar till får man också anslagshöjningar. Teaterns två huvudmän, Norrbottens läns landsting och Luleå kommun, har beslutat räkna upp sitt årliga anslag med 1,5 procent för 2010. Någon uppräkning har inte gjorts sedan 1996. Konkret innebär det en budgetförstärkning med 300 000 kronor.
– Med tanke på det ekonomiska läget är vi jätteglada över det beslutet. Teatern har ju slimmat sin situation i alla dessa år, säger Karin Enberg till Norrländska Socialdemokraten.
LÄNKAR
Beställ också en tidigare publicerad intervju med Karin Enberg på Nummer