Nyheter [2006-05-12]

Norrlandsoperan i Hanoi

UMEÅ. Individens betydelse i demokrati och koreografi, aidsproblematik och mozartsk otrohet. I fem år samarbetar Norrlandsoperan med Nationaloperan i Hanoi.    Till hösten har en svensk-vietnamesisk Così fan tutte premiär.

Just nu finns fyra dansstudenter och tre lärare från Hanoi på dansbiennalen i Göteborg. Från Göteborg fortsätter de till Norrlandsoperans festival Made in Umeå. Besöket är en del av Norrlandsoperans nyligen påbörjade, femåriga SIDA-samarbete med Vietnam National Opera and Ballet och Hanoi academy of theatre and cinema, department of dance.
   I september har den gemensamma produktionen av Mozartoperan Così fan tutte premiär i Hanoi. Den svenska premiären får uppsättningen i Östersund den 7 november. Samarbetet handlar i grunden om demokratiutveckling, fattigdomsbekämpning och aidsproblematik. Operasidan har valt att arbeta med aidsproblematiken genom otrohetstemat i Così fan tutte medan danssidan har valt att jobba med demokratisering och yttrandefrihet genom att belysa den enskildes roll:
   – Det handlar om att hjälpa dem till en demokratisk utveckling. Vietnam är fortfarande en enpartistat även om man har börjat med personval. Vi gör det genom att lyfta fram individens betydelse, interpretörens roll och genom att fördjupa arbetet med den enskilda artisten, säger Åsa Söderberg som är avdelningschef för dansen inom Norrlandsoperan.
   Så långt hon kunnat se innehåller den vietnamesiska dansscenen traditionell dans (att jämföra med vår svenska folkdans) och en stark klassisk tradition där de flesta har utbildningar från Sovjetunionen.
   – Sedan har de också det de kallar contemporary dance vilket är en blandning av traditionell vietnamesisk dans, klassiskt och berättande tablåer, säger Åsa Söderberg.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare