Associationerna till samtida och dåtida myter samt verkligheter flödar fram ur La Quintrala. Världsordningen är svart/vit – eller snarare röd/vit, rött som blod, död, passion och rosor. Vitt som oskulden. Rött blod syns så mycket bättre på vita kläder.
Samtidens snabba mediedramaturgi med förförisk storbildsskärm i en 60-talsfuturistisk scenografi funkar därför väldigt bra till historien som inte spar på symboler, associationer och operaposer. Catalina är en ond psykopat som mördar och förför på löpande band, Bianca är supergod, oskuldsfull och ganska ointressant.
Ofta är det mer spännande att associera kring vilken myt eller verklighet historien hämtat inspiration från än att följa själva historien, men i andra akten lyckas La Quintrala på allvar suga in mig i sin klaustrofobiskt blodiga närhet. Mest spännande är den bubblande, brusande, sorlande musiken som alstras i stunden när sångarnas röster interagerar med ett specialskapat datorprogram.
Är det bra då? Nja, både och. Är det intressant? Mycket.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...