Notiser vecka 19Näsflöjtare eller operaormtjusare? Tjusig är han i alla fall, landets meste baryton Loa Falkman, aktuell i en osannolik sångtrio på Berwaldhallen i Stockhom i veckan.
Nyheter [2009-05-07]

Notiser vecka 19

NYHETER. Mellanmjölksopera, någon? Den här veckan finns den klassiska sångtekniken överallt i ny version: Nummer dammar gärna av fracken och går på lyxig operaklubb. Kartongkrig, smyckesamarbeten, en ny dansledare och annat i notisspalten vecka 19.

Återvinning och kartongkrig
SPANING. Ingen har väl missat att det är hållbar livsstil, miljötänk och återvinning som gäller? Det märktes till exempel när det australiska fenomenet box wars invaderade Malmö i går, ett fenomen som har liknats vid andra situationistiska konstformer som flashmobbing. Stans bråkigaste teatergrupp Institutet anordnade nämligen i samarbete med Stapelbädden och Rundgång ett krig i Västra hamnen. Det vill säga ett kartongkrig, där alla hugade fick delta i ett annorlunda gladiatorspel, till livs levande punkmusik, och i egenbyggd rustning av kartonger. Återvunna kartonger så klart.
   En mer abstrakt variant av återvinning står Aktör & Vänner i Göteborg för. Deras projekt Re/Present handlar om att göra nytt av gammalt med hjälp av fritt tänkande och nya perspektiv – gamla konstverk, minnen och tankar som får ny skepnad. Johan Forsman och Daniel Almgren, som annars håller till i Basel och Amsterdam, är inbjudna för att göra nytt av gammalt under fyra kvällar i maj, med start nu på lördag den 9 maj. De frågar sig till exempel om det går att ha minnen från Småland även om man aldrig har varit där, eller om man kan vara delaktig i historiska skeenden bara genom att påstå just det.


Operaormen slingrar sig vidare
OPERAVARIATIONER. Och så var det opera, opera, opera. Att det är en scenkonstform som just nu vrider på sig, ömsar skinn och slingrar sig in i andra genrer har vi sett flera exempel på den senaste tiden. Den här veckan också.
   Först har vi en lätt osannolik trio med operatouch. Landets meste baryton Loa Falkman slår sig ihop med gamle badrockaren Björn Skifs och flickidolen Måns Zelmerlöw. Trion ger tre konserter i Berwaldhallen ihop med Sveriges Radios Symfoniorkester i veckan. På repertoaren står opera, musikal, show, pop och rock, och det vankas både soloprestationer och gemensamma nummer, så klart. Att tillställningen blir av det bredare slaget lär inte vara någon vågad gissning.
   Desto smalare gissar vi att det blir på Sveriges enda liveoperaklubb nästa fredag, den 15 maj. Då anordnar Vadstena-Akademien och EMS operaklubben Vaka i lyxförpackning på Grev Turegatan i Stockholm. Det blir öppen scen, mingel, dj:n Sandra Bergman och gästerna som performanceartisterna Ulrika Wedin och Lisa Hansson. Och så smygspelas delar av den nyskrivna operasatiren Näsflöjten, om en fiktiv kulturministers vardag. Nummer som följer näsflöjtsbloggen med nöje dammar gärna av galastassen bara för det! Vi hejar förutsättningslöst på nydanare som Klubb Vaka, och på operans vilda flirt med andra konstformer.
   Och redan i kväll finns förresten en liten operaorm att fånga in på I love NY-festivalen på Hornstulls Strand i Stockholm. Bland filmvisningarna med New York-tema bjuds nämligen burlesque, jazz och opera i denna hyllning till den mytomsvärmade staden som alla svenskar längtar till. Och apropå nytänkande, tyck gärna till om operans nya utveckling i vårt diskussionsforum!


Arbabi analyseras
FÖRELÄSNINGSSERIE. Regissören Farnaz Arbabi (som apropå opera själv har bidragit till uppdateringen av genren med sin operaregidebut Konsuln på Folkoperan, läs Nummers recension) fortsätter ständigt att plussa på kreddkontot. Den prisbelönta regissören drar inte bara storpublik till sina uppsättningar – snart blir hon föremål för akademisk granskning på amerikanska Nordic Heritage Museum i Seattle också.
   Harvardprofessorn Ulla Lindqvists föreläsning om Arbabis föreställning Utvandrarna ingår i en seminarieserie om sociala frågor i det moderna Skandinavien och hålls varje år till Raoul Wallenbergs minne. Tisdagkvällar i maj och juni kan man passa på – om man råkar befinna sig på andra sidan Atlanten vill säga.


Extreme Dansens Hus Makeover?
MARKNADSFÖRING. De senaste tio åren har diskussionen om konstnärer som entreprenörer gått från marginell till högaktuell. Idag innehåller många konstnärliga utbildningar kurser i företagande och marknadsförening. Och kampanjerna för föreställningar och institutioner blir allt smartare (tänk Folkoperans flyktingpingis och Malmö Operas fejkmodeblogg Black Ascot).
   Dansens Hus meddelade nyligen att hela organisationen anammar ett mer uttalat pr-tänkande – tar ett ”helhetsgrepp om Dansens Hus varumärke, identitet och profilering”, och att de för detta ändamål ”inleder en långsiktig relation” med reklambyrån Happy Forsman & Bodenfors. Husets varumärke ska ses över och byrån ska ta fram en ny, grafisk profil. Dansens Hus marknadschef Sophie Lönn säger i ett pressmeddelande att det ligger en utmaning i att förändra profilen på en etablerad verksamhet som tar en så stor plats i den kulturella världen:
   – Mötet mellan den kommersiella och kulturella världen skapar en intressant dynamik som jag hoppas resulterar i en mer effektiv kommunikation som får ett starkare genomslag i mediabruset.
   I slutet av året kommer publiken att märka av samarbetet.


Finsk finstass på Västanå
TEATERJUVELER. Apropå kommersiellt och kulturellt: Västanå Teater som i sommar sätter upp Kalevala samarbetar med Kalevala Jewelry. Den finska smyckestillverkaren startade 1935 när Helsingfors firade den finska kulturens dag och hundraårsdagen av Finlands nationalepos genom att tillverka kopior av forntida finska smycken – vilket blev en en succé.
   Nu lånar Kalevala Jewelry ut smycken till Västanå Teatern så att kostymdesignern Inger Hallström Stinnerbom kan blingblinga till ensemblens kläder.


Camilla Ekelöf till Älvsborgsteatern
BALETTLEDARE. Det lilla, kompetenta danskompaniet vid Älvsborgsteatern i Borås, Regionteater Västs dansensemble, har tillsatt en ny konstnärlig ledare. Man vill på detta sätt stärka kontinuiteten i det konstnärliga arbetet men också stärka dansen.
   Camilla Ekelöf är dansare och danspedagog från Balettakademien och Danshögskolan, och har bland annat jobbat med Stockholms Stadsteater och Göteborgsoperan. Ekelöf valdes enligt ett pressmeddelande bland annat för sin breda syn på dansen. Och Nummer uppdaterar glatt Ledarskapslistan.


Kvinnor i Kvadratklon
DANS. Den mobila kopian av konceptscenen 24 Kvadrat är som Nummer nyligen kunde berätta till salu på Kungälvs Konsthall, Mimers Hus. Än har vi inte hört talas om några spekulanter på klonen, men biljetterna till veckans dansprogram lär gå åt.
   Lotta Melin visar nämligen en förkortad version av Behind beyond om Sarah Bernhardt (en ”tekniskt briljant performance”, tyckte Nummers recensent). Och så kommer Gerda König med sitt Solo för motoriserad rullstol. König som själv är funktionshindrad är känd för sina starka koreografier för normbrytande kroppar.


Radioteater – på teatern
ETERTIPSET. Ett nytt stycke radioteater släpps på torsdag på hörspelsscenen Radiowy.se. Det är Erik Lindhés Vem? – ett relationsdrama med Anna Pettersson, Rafael Pettersson, Jane Friedmann, Staffan Westerberg, Marie Göranzon, Christian Wennberg och Ulrika Hansson i rollerna.
   Men släppfesten släpps lös på en fysisk teater: på Teater Tribunalen i Stockholm kan man på torsdag den 7 maj lyssna till verket och samtala med Erik Lindhé och Jörgen Dahlqvist från Radiowy.

Nya ambassadörer för Amatörkulturakademin
Skådespelaren Marika B. Lagercrantz, artisten Ayesha och arrangören Marcus Frödin blir nya ambassadörer för Amatörkulturakademin, en ideell förening med uppdrag att agera ambassadörer, lobbyister och idésprutor för kultursektorns bredd, och som säger sig företräda 6 miljoner kulturutövare och arrangörer i hela landet. Tackar för sig gör däremot tidigare ambassadören Magnus Uggla.
   Just nu befinner sig akademin på sitt sista turnéstopp i Göteborg för inventeringsturnén För alla som älskar kultur, akademins komplement till kulturutredningen där man har intervjuat kulturentusiaster i tio svenska regioner.  

Veckans nummertumme upp

I söndags kunde man läsa den hoppingivande (ja, alla blir vi äldre …) rubriken ”Högkonjuktur för ’old people'” i DN med exempel som att Marie-Louise Ekman, 64, ska föryngra Dramaten. På Nummer konstaterar vi att ”old people” gäller även på teaterrepertoaren. I kväll (torsdag) har Sista dansen premiär på Stockholms stadsteater, om livet på ett äldreboende. Och på Folkoperan går man så långt att man låter äldrevården ta aktiv del av – och medverka till innehållet i – höstens föreställning Pärlfiskarna.

Veckans nummertumme ner
… stannar någonstans på mitten, för vi är som flera andra inte säkra på om DN:s musikskribent Martin Nyström ryser av vällust vid tanken på vad han kallar för ”Malena Ernman-effekten”, det vill säga en växande populärisering av operakonsten, eller om han ryser av obehag över denna ”exponering och spridning” av operakonsten till folket. Vad tycker du? Håller operakonsten på att populariseras? Och är det i så fall bra eller dåligt? Skriv i vårt diskussionsforum.  

Nummer.se

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare