Performance i Stockholm
FESTIVAL. Made, Leif och Tupp är alla performancefestivaler som Nummer har spanat på under våren. Och nu är det dags igen. För i höst går fjärde omgången av Stockholms internationella scenkonstfestival Perfect Performance av stapeln, och i veckan avslöjades lite om innehållet.
Det nio dagar långa evenemanget – som i vanlig ordning vill tänja på de traditionella gränserna mellan dans och teater, och framför allt väcka tankar kring det svenska scenkonstklimatet – skryter med tunga namn som annars inte presenteras så ofta i Sverige. Eva Meyer Keller, Fumio Ikeda och Tim Etchells är några av dem. Nummer ser särskilt fram emot den italienska teatergruppen med det pikanta namnet Fanny och Alexander, som sågs senast i Sverige under Tuppfestivalen i Uppsala.
Perfect Performance arrangeras i samarbete med Dansens Hus, c/o Stockholms stadsteater, Dramatiska institutet och Teaterhögskolan, och biljetterna släpps den 16 juni.
Gasklockan löser inte Operans bostadslöshet
FÖRSENAD SCEN. Nyligen beskrev Nummer huvudstadens nya scenkarta där nya och nygamla Stockholmsscener gör plats för nytändning inom scenkonsten. Som Ferdinand Bobergs k-märkta Gasklocka i Värtan till vilken Kungliga Operan då planerade att flytta när operahuset renoveras från hösten 2010, och som möjligen även kunde fungera som en framtida sidoscen.
Men nu visar de sig att planerna på Gasklockan som provisorisk scen är i fara. Elbolaget Fortum hinner nämligen inte säkerställa den före säsongsstarten 2010. Det är slutsatsen av en förstudie som Operan och Stockholms stad har genomfört. Snopet. Hur blir det nu?
Sommarbuskis … i höst
SÄSONGSBYTE. Sommartider brukar betyda buskis, eller Stefan & Krister som det heter på halländska. Men humorduon från Falkenberg överraskade häromdagen – de sparar sin turné till i höst.
Med på Scen sommarbuskis på Sverigeturné följer Anna Bromée, Bertil Schough och Håkan Runevad. Gamla favoriter och nyskrivet material utlovas.
Svenska seminarier i Rwanda
TEATERRESA. Ett gäng svenskar befinner sig just nu i Rwanda där man håller seminarier och spelar teater för barn och ungdomar. Svenska Assitej arrangerar nämligen en workshopvecka i Kigali ihop med Assitej i Rwanda och Mashirika Performing Arts Group.
Samtidigt spelar Unga Dramaten teater för unga rwandier. På Dramatenbloggen skriver skådespelaren Christoffer Svensson och dramatikern Mats Kjellbye om sin resa till landet som världssamfundet glömde 1994. Kjellbyes Blästrad som handlar om gruppdynamik, civilkurage och dehumanisering lär inte te sig främmande i Rwanda som förmörkades av ett folkmord för precis femton år sedan.
Alfhild till Stridsberg
PRISAD. Under nyligen avslutade Teaterbiennalen tillkännagav Riksteatern och Östgötateatern att det blir författaren och dramatikern Sara Stridsberg som får Alfhildpriset i år. Utmärkelsen delas ut för andra året för att uppmärksamma dramatik med ett kvinnligt perspektiv på allmänmänskliga frågor, i 1800-talsdramatikern Alfhild Agrells anda.
Riksteaterns vd Birgitta Englin beskriver Sara Stridsbergs texter som obönhörliga men befriande, och i motiveringen sägs hon vara en av våra mest betydande dramatiker. Stridsberg är känd för romanerna Happy Sally och Drömfakulteten, av vilka den senare låg till grund för pjäsen Valerie Solanas ska bli president i Amerika som sattes upp på Dramaten. Stridsbergs senaste verk är Euripidestolkningen Medealand som har spelats på Elverket under våren. Nummer (som gillade den pjäsen) gratulerar Sara Stridsberg till ett välförtjänt pris!
Teatercentrum fyller 40
JUBILEUM. En annan händelse som firades på biennalen är att Teatercentrum har blivit medelålders! I år är det 40 år sedan den fria teaterkonstens organisation bildades, vilket gjorde att Teaterbiennalens bar förvandlades till 40-årsklubb för en kväll. Grattis!
Teatercentrum verkar för att stärka och synliggöra grupper och enskilda som utövar fri teaterkonst.
Tankspridda damer i Los Angeles
DANSFILM. Koreografen och professorn Cristina Caprioli har gjort en dansfilm som ska vara med på Dance Camera West Film Festival i Los Angeles. 2soon är titeln på verket, som visats flitigt i Skandinavien och New York sedan den släpptes 2005. I rollerna som två tankspridda damer ses dansarna Kristine Slettevold och Cilla Olsen.
Veckans Nummertumme upp …
… för Länsteatern i Örebro, som ser ut att byta röra och bråk mot en fin rekrytering! Om allt går i lås blir Måns Lagerlöf ny vd för teatern. Lagerlöf är regissör i botten, och kommer närmast från jobbet som konstnärlig ledare för framgångsrika Ung scen/öst – Östgötateaterns filial. Det formella beslutet fattas av Länsteaterns styrelse idag. Något problem lär det inte bli. Både arbetsutskott och personal uppges vara Lagerlöfsupporters. Det är Nummer också!
Veckans Nummertumme ner …
… går till det faktum att kulturen helt klart inte är någon EU-fråga i Sverige. Kulturnyheterna konstaterade efter Agendas slutdebatt inför EU-valet att ”den enda gången ordet kultur nämndes var när samtliga toppkandidater i mun på varann räknade upp kulturen bland de ämnen som inte hör hemma på EU-nivå”. Det är frestande att instämma i Svenska Dagbladets tillfrågade experts uttalande: ”Helt feltänkt.”