Ferrell tar farväl av Bush
PRESIDENTSHOW. I USA hyllas nye presidenten Barack Obama av många. Men komikerna må deppa en aning, eftersom George W Bush varit en så tacksam måltavla för deras skämt de senaste åtta åren och Barack Obama är så populär att han framstår som förbjuden att driva med.
På Broadway ikläder sig nu komikern Will Ferrell för sista gången rollen som George W Bush i enmansshowen You’re welcome America. A final night with George W. Bush. Ferrell har i tv-showen Saturday Night Live gjort ett okänt antal sketcher där han parodierar den avgående presidenten. Nu låter han karaktären ta farväl med en Broadwayshow.
– Det är en chans att göra riktigt bra politisk satir, vilket inte görs så mycket på scen nuförtiden, säger Ferrell till Broadway.com och tillägger att ”det kommer att bli rörande”.
Innehållsligt blir det en show som går mycket nära Bush, det kommer att handla om hans privatliv, vad han gillar och ogillar, och vad han är rädd för. Regissören Adam McKay, som arbetat fram showen tillsammans med Ferrell, säger att manusarbetet varit tufft:
– Det har varit åtta stormiga år med Bush och vi har haft hundratals skandaler att välja och vraka bland, men jag tror att vi har gjort ett ganska bra jobb.
Premiären äger rum den 5 februari på Cort Theatre i New York.
Marie-Louise matchar med guld
DRAMATENDESIGN. På Nybroplan i Stockholm har ett annat maktskifte ägt rum. Marie-Louise Ekman har avverkat sin första vecka på nya jobbet och har porträtterats med stora intervjuer i medierna. I såväl Dagens Nyheters som Svenska Dagbladets artiklar har mycket fokus legat på att Dramatenchefens arbetsrum är nyrenoverat: kritvitt med ny, rosa klädsel på jugendstolarna.
I intervjuerna fick vi också en känsla av nya fläktar då Ekman inte bara pratade om att hon vill ha in mer komedier på Dramaten utan att hon också verkar ha matchat sin garderob efter den nya arbetsplatsen: Under SvD:s intervju bar hon en kreation som skimrade i silver. När hon intervjuades i DN gick klädernas nyanser i Dramatenguldigt, med guldfärgade pilotglasögon som pricken över i.
Spännande och chict tycker vi på Nummer, som är mycket väl bekanta med Ekman som kostymör, men vi undrar ändå om medierna någonsin har frossat så här i manliga teaterchefers klädval?
Magnus Aspegren ny rektor för Operahögskolan?
REKRYTERINGSSTRUL. Turbulens i toppen tycks det vara på Operahögskolan. Enligt Svenska Dagbladet är Norrlandsoperans nuvarande vd och konstnärlige ledare Magnus Aspegren föreslagen som ny rektor för Operahögskolan, men personalen är missnöjd eftersom de anser att Aspegren inte uppfyller behörighetskraven. De har nu skickat brev till Högskoleverket och regeringen där de menar att rekryteringen gått felaktigt till.
Ordföranden för Operahögskolans styrelse, Birgit Friggebo, säger till SvD att det hela handlar om att lärarföreningen hade önskat sig en annan person på rektorsposten.
Den nya rektorn, vem det nu blir, ska tillträda sin tjänst den 1 augusti. Det formella tillsättandet är dock ännu inte klart.
Institutet – tyskare än någonsin
FRI TEATER. Inga makthavare, eller -haverier, tycks däremot kunna påverka Institutets skapandeprocesser. Nya föreställningen Cykelhjälm – den svenske mannens historia kommer, efter att Institutet förlorade sina lokaler i november, att inhysas på Inkonst i Malmö och därmed få premiär 18 mars.
Vad den kommer att handla om vet bara de som har koll på tysk teater. För på Institutets webbplats presenteras det nya verket med följande ord:
”Das neutralische Königreich Schweden: Pappaledischeit. Jämställung. Grosse skogen unt diplomatische gutheit. Sozialbidrag. Volkhem. Astrid Lindgren. Wallander. Vikingen. Keine einvandrarung. Ein reine nicht berört Germania, eine politische jungfrau, produzieren freundlisch atletische feminstische pazifisten fyr der rasse wo gut mit kinder waren. Das Schwedischen man ist eine allgermanische moralische ideal mit keine einfylung unt keine aggrezion wo ist ser sexy mit der pappasele …”
Fetare festival föreslås
FESTIVALNYTT. I Stockholm föreslår den rödgröna oppositionen att Kulturfestivalen, som i sommar går in på sin fjärde upplaga, utökas. Detta skriver Dagens Nyheter. I nuläget kostar festivalveckan i augusti omkring 12 miljoner kronor, vilket ”får anses billigt med tanke på festivalens genomslag och omfattning” menar s, v och mp. Huruvida oppositionen anser att festivalen borde satsa mer på scenkonsten framgår inte.
Klarar sig Unga Klara?
RÄDDNINGSUTREDNING. Framtiden för Stockholms stadsteaters barn- och ungdomsteater Unga Klara ser som bekant oviss ut. Stadsteatern har signalerat att man inte längre har råd att bedriva verksamheten under samma former som tidigare, vilket har varit ett krav från Unga Klara-ledaren Suzanne Osten.
Lösningen skulle kunna vara ekonomiskt stöd från staten, och Kulturrådet har tillsatt en utredning om just detta, ledd av två styrelseledamöter i Kulturrådet, professor Karin Helander och generalsekreterare Mats Wallenius.
– Det finns en stark vilja inom Kulturrådets styrelse att hitta en lösning för Unga Klara, men det här är ju ingen ny fråga. Nu handlar det om att formulera vad Unga Klara står för så att det går att bevara det, säger Helander till TT Spektra.
Och fort ska det gå: senast den 19 februari ska de presentera sitt resultat för Kulturrådets styrelse.
Nummerskribent får fint stipendium
GRATTIS 1. Nummer gratulerar denna vecka sin Göteborgsrecensent, frilansen Linda Isaksson, som i år tilldelas stipendium för unga teaterkritiker ur Claes Hooglands minnesfond. Isaksson erhåller äran och en summa om 7 500 kronor med motiveringen: ”För sin medvetna strävan att utvecklas och fördjupa sin förmåga till analys av varför teatern lyckas – och misslyckas – med att övertyga sin kritiker”.
Claes Hoogland (1916–1986) var en legendarisk teaterkritiker, dramaturg och radioproducent och hans minnesfond instiftades 1987 av Svenska Teaterkritikers Förening i samråd med Claes Hooglands familj. Ambitionen är att i Claes Hooglands anda uppmuntra och ge möjligheter för unga svenska teaterkritiker att förkovra sig.
Alla gillar Klungan
GRATTIS 2. Nummer gratulerar också de fyra sista föreställningarna som valts ut till Teaterbiennalen i Borås 3–6 juni. Dessa är Teater Weimars Heterofil av Christina Ouzounidis, Regionteater Västs Allt blir bättre av Martin Crimp, Uppsala stadsteaters Tjuven av Göran Tunström och Nummerälsklingarna Klungan med sin Det är vi som är hemgiften.
Veckans roligaste historia
GRATTIS 3. Och när vi nu har fanfartrumpeten till hands vill vi också passa på att spela en trudelutt för Greger Ottosson, som från och med den 1 januari blivit Sveriges förmodligen enda heltidsanställde berättare. Det är Västerbottensteatern som går emot strömmen i dessa varsel- och uppsägningstider och nyanställer en munspelande berättare att komplettera teaterns ensemble.