Det blåser upp jubileumsvindar i väst
20-ÅRSKALAS. Höststormar väntas på Musikens Hus i Göteborg den 11 september. Då blir det nämligen stort kalas när musik-, dans- och teaternätverket Big Wind jubilerar.
I dagarna sju ska man hålla på, med föreställningar och upptåg, högt och lågt. Produktiva Big Wind vänder sig till människor i alla åldrar och ligger bakom en lång rad fina uppsättningar. Ballet de la MC och Fröken Sill och herr Makrill är två av Nummers favoriter genom åren. Hipp, hipp!
Nytt teatermecka i Göteborg
SMYGPREMIÄR. Och flera friska vindar från väst. Fredag 4 september ska du också vara i Göteborg. Då är det nämligen smygpremiär för Göteborgs nya teatermåste, scenkonstcentret Teaterterassen. Tre etablerade frigrupper i stan samlas under ett tak och inleder premiärkvällen gör Aktör & vänner med mingel och presentation av sitt program kl 17. Därefter har Masthuggsteatern premiär på Ett Guds barn kl 19.30. Avslutar festligheterna gör Cinnober kl 20.30 med Mauricio K, ett samarbete med Högskolan för scen och musik. Sen är (dans)scenen allas resten av natten.
Nästa år är det tänkt att Teaterterassen ska vara fullt utbyggt med tre olika scener och nyrenoverad uteplats. Verkar som Göteborg fortsätter att bygga upp sitt rykte om att vara Sveriges piggaste teaterstad just nu.
Teaterbråket: Universal vs Stadsteatern
UPPHOVSRÄTT. Ingen lär ha missat att det pågår ett upphovsrättsligt jättebråk i teatervärlden. På ena sidan har vi Stockholms stadsteater och publiksuccén De tre musketörerna med bland andra Fares Fares och Johannes Bah Kuhnke i rollerna (läs Nummers recension här). På andra sidan återfinns det mastodontiska skivbolaget Universal.
Stadsteatern använder musik av megakända artister som Prince, Michael Jackson och Madonna – utan att ha bett om tillstånd och utan att betala för så kallade ”stora rättigheter”, menar Universal. Stadsteatern gör dock gällande att man tillämpar det Stimavtal som är brukligt för musikdramatik. Frågan rör sig kring huruvida musiken spelar en så pass stor roll i pjäsen att den kan sägas driva handlingen framåt, vilket skulle göra den till en musikal där rättigheterna måste köpas direkt från förlagen. Det talas nu om ett hårdare klimat vad gäller upphovsrättsfrågor inom scenkonsten i Sverige, och att det ser annorlunda ut i andra länder.
Universals nya, hårda nypor ligger även bakom den förvirring som uppstått bland folk med biljetter till det lettiska gästspelet The sound of silence. Verket som innehåller musik av Paul Simon skulle ha visats på – just det – Stadsteatern ikväll. Men Nya Teatern i Riga har i sista minuten valt att undvika upphovsrättsligt kaos, och spelar sin prisbelönta The long life i stället. De båda pjäserna hänger ihop, och har turnerat i flera andra länder utan problem.
Rättsläget är oklart, men debattörer finns det gott om. Kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) ber Paul Simon och Universal att ta sitt förnuft till fånga i ett öppet brev: ”Att musikförlagen försöker ändra förutsättningarna kring Stimavtalet och skrämmer små teatergrupper till tystnad är ett hot mot Stockholms kulturliv”. Kungliga Operans dramaturg Stefan Johansson menar på sin blogg att upphovsrätt alltid har varit något man köper och säljer, vilket Statsteaterns chef Benny Fredriksson velat problematisera.
En förlikning likt den som förhandlades fram i samband med vinterns premiär av De tre musketörerna verkar långt borta. Universal hotar nu att stämma Stockholms stadsteater.
Västerbotten prisar utflugna chefer
HEDERSSTIPENDIATER. Norrlandsoperans tidigare chef Magnus Aspegren respektive danschef Åsa Söderberg har fått Västerbottens läns landstings hedersstipendier.
Aspegren som nu verkar på Operahögskolan i Stockholm belönas för att han profilerat Norrlandsoperan som en plats för nutida uttryck. Söderberg som nu basar för Skånes Dansteater får uppskattning för att ha utvecklat Norrlandsoperans dansverksamhet.
Hellkvist Sellén i hockeyrinken
EXKLUSIVT. Viktigt meddelande! Påhittiga Malin Hellkvist Sellén ligger bakom koreografin till hockeymusikalen Penalty killers som ges på Björklöven Arena i Umeå den 5 september. Vid ett enda tillfälle!
Det gäller för Umeborna att passa på när koreografen som gör vad som faller henne in tar sig an hockey. Hellkvist Sellén har ett säreget, charmigt allvar som tränger igenom såväl dansbandskultur som kristendom, och som förlänade henne utmärkelsen årets forskningsinsats i Nummer förra året. Det blir spännande att se vad som händer när hon får tag i puck å klubba.
Thorsten Flinck är Andreas Kleerups pappa
KARRIÄRBYTE? Thorsten Flinck, Alexandra Dahlström och sångaren Freddie Wadling är tre kulturarbetare som är bra på att hamna i oväntade sammanhang. Nu får de till exempel roller i hajpade musikproducenten Andreas Kleerups långfilm Spindelgångaren. Japp, han kan tydligen film också!
Kleerup och Ida Gyllensten har huvudrollerna i vad som beskrivs som en ”avantgardistisk skärgårdsfilm”. Inspelningen sker på ön Tjörn i Bohuslän. Flinck spelar Kleerups pappa.
– Han kommer ut till min ö och ger mig råd som jag inte vill ha, säger Kleerup till Aftonbladet. Filmen beräknas få premiär i februari 2010.
Weld ockuperar Stockholm
UPPTÄCKARPERFORMANCE. Danskonstnären Anna Koch och hennes Weld har ett projekt som går ut på att upptäcka, ockupera och förändra Stockholm. Inom ramen för detta bjöd de i somras in dansare, konstnärer, arkitekter och musiker att delta i ett spännande performance. Alltsammans dokumenterades och ikväll blir det premiärvisning för filmen om händelsen, En annan paviljong, i just paviljongen i Tantolunden.
För att få se filmen är det bara att ansluta till samlingen vid Zinkensdamm klockan 19.45: ”Följ mannen med säckpipan” lyder uppmaningen.
Behöver danskonsten mer mindfulness?
SEMINARIUM. Har coachingtrenden nått scenkonsten? Det undrar man när man läser om att Dansbyrån i Göteborg ordnar fyra öppna nätverksträffar under hösten – där inspiration, kontaktnät och gränsöverskridande står på programmet vid den första, den 3 september. Läkaren och psykologen Anette Utterbäck ska snacka mindfulness flankerad av Ulrika Jonasson som är expert på nätverkande i kultur- och näringslivet. Kanske behövs i dessa tider, apropå nedanstående …
Öronmärkta kulturpengar kan märkas om
KRISÅTGÄRDER. Stora stygga Krisen fortsätter att skapa ringar på vattnet, inte minst på västkusten där bilindustrin är bärande för samhällsekonomin. Teatercentrum Väst konstaterar att kulturförvaltningen fått ett sparbeting på 15 miljoner. Också öronmärkta pengar kan komma att dras tillbaka, enligt Kerste Broberg som är chef för enheten för kulturstöd. Hur de fria teatergrupperna i Göteborg kommer att påverkas kommer att klarna senare i höst när kulturförvaltningens detaljbudget fastställs.
Riksteatern drabbas också av nedskärningar i väst, som Nummer noterade redan i våras. Västra Götalandsregionen fördelar om en rad kulturbidrag. För Riksteatern i Västs del betyder det halverade anslag från 2,4 till 1,2 miljoner skrev Dagens Nyheter nyligen. I praktiken innebär det att barn- och ungdomsverksamheten med skolföreställningar kommer att påverkas.
Hemligheter ligger på lur i Hammenhög
PERFORMANCE. Nummer fortsätter att räkna nya unga performancefestivaler. I Hammenhög i Skåne håller föreningen Ars & Modus sedan ett par år på med det aningen mystiska projektet F.K.I.T (”För konsten i tiden”). På planeringsstadiet har man bland annat bjudit in konstnärer och bybor till middagssamtal, vilket nu lett till performancefestivalen LUR, 13–19 september.
Installationer, musik, film, konst och barnverksamhet står på programmet. Och sista dagen ska det hemliga syftet med projektet avslöjas! Det hela finansieras av lokala sponsorer, lokala stipendier och kulturbidrag från Simrishamns kommun.
Vill du göra internationell dramatikerkarriär?
FET CHANS. Läste du om boken Ny text! under rubriken ”Inga döda gubbar” i vår senaste teaterläsningsartikel? Fem av de medverkande manusförfattarna i detta fortgående dramatikprojekt kommer nu att väljas ut för att tävla i New Baltic Drama, en nyinstiftad internationell manustävling. Fyra vinnare, en från vardera Ryssland, Sverige, Estland och Finland, kommer sedan att få inte bara 50 000 svenska kronor utan framför allt möjligheten att se sitt material producerat och uppsatt på scen.
– Det känns överfett att genom New Baltic Drama kunna ge en ny svensk manusförfattare uppmärksamhet – även internationellt, säger Mikael Wranell som är projektledare för Ny Text! på Riksteatern, i ett pressmeddelande.
Så vill du ha en chans att få med just ditt manus i Ny text!, och därmed också få chansen att tävla i New Baltic Drama, är det bara att skicka in ditt bidrag före den 15 september. Den vinnande svenska texten presenteras den 1 maj 2010, och i november 2011 presenteras de fyra vinnande texterna i New Baltic Drama vid en läsning i Åbo.
Ystads Teater krymper
NEDSKÄRNINGAR. Ystads teater minskar personalstyrkan med mer än hälften, skrev Dagens Nyheter nyligen. Nummer uppmärksammade teaterns ekonomiska problem i våras, då utredaren Ingrid Kyrö presenterade en mycket kritisk rapport, och signalerade att drastiska åtgärder låg i farans riktning.
Lilith nästa för Anna Odell?
ODELLDEBATTEN. Och så noterar vi att konstfackstudenten Anna Odell har dömts till dagsböter för den psykos hon iscensatte som en del av sitt examensarbete i våras (och som fick Nummer att fundera kring kulturella prykbryt). Debatten på allt från kultursidor till juridikbloggar är i full gång.
Och för den som gillar kontroversiella tilltag på offentliga institutioner händer det mer i veckan. Kinesiska Cai Yuan och Jian Jun Xi gästar Lilith Performance Studio och inviger därmed nya Lilith Room den 12 september. Konstnärerna slog igenom som Mad for Real när de genomförde vad som har beskrivits som ett attentat mot Tate Gallery i London. De gav sig nämligen till att hoppa i konstnären Tracy Emins säng, som installerats full av rester efter Emins självmordsdepression. Polisen grep dem men inget åtal väcktes, och Tate Gallery portförbjöd Cai Yuan och Jian Jun Xi. Bara för att ett år senare bjuda in Mad for Real att ställa ut!
För övrigt står Lilith även för ett kanske mer socialt acceptabelt performance till helgen: 150 pers i olika åldrar ska rulla bildäck genom Malmö stad för att illustrera ”oundviklig förändring”.
Veckans nummertumme ner …
… går till den svenska oförmågan att hävda sig i konkurrensen om kulturbidrag från EU. Kulturrådet har kommit fram till att Sverige varken söker eller får kulturstöd särskilt ofta. De ansökningar som droppar in gäller ofta film och musik, alternativt projekt inom turism. Avsändare brukar vara kommuner och landsting. Scenkonstprojekten lyser av outgrundlig med sin frånvaro.
Veckans nummertumme upp …
… går till att danskonsulenterna i Stockholm äntligen har skaffat en webbplats. Konsulenterna sysslar med värdefullt fotarbete och fyller viktiga funktioner, som spindeln i branschnätet och som dansens språkrör i människors vardag. Klart de ska ha en egen sajt!