Göteborg gillar inte graffiti
ESTETISK CENSUR. När Riksteaterns turné 2 new days of hiphop i helgen besökte Göteborg var det stopp för ett av hiphopens fyra element.
Breakdance, rap och dj är helt okej men någon graffiti vill Göteborgs stad inte veta av. Inte ens om den målas på tre av Riksteatern medhavda, tillfälliga dukar. Argumentet är att lagliga väggar ger mer olaglig graffiti.
Riksteaterns Kalle Bohr uppger att väggarna inte mött något motstånd i någon av de andra nio städerna man besöker.
Premiär i höst … nästa höst alltså
FRAMFÖRHÅLLNING. Hundra barn på scenen blir det när Orionteatern i Stockholm sätter upp teaterföreställningen A childrens crusade i oktober 2009. Teatern har fått 1 660 000 kronor av Allmänna Arvsfonden för projektet, som också inkluderar att i samarbete med Anna Lindhs Minnefond arrangera en seminarieserie med fokus på fred och konfliktlösning. Pjäsen, skriven av den amerikanske författaren och kritikern John Heilpern, är hittills ospelad och handlar om barn som vandrar för att skapa fred i det heliga landet. I ensemblen ingår därför även ett hundratal barn och ungdomar. För regi står Lars Rudolfsson och Stina Oscarson.
Samma höst kommer du att kunna höra Maria Lundqvist yttra Gloria Swansons legendariska replik som den slockande stumfilmstjärnan Norma i Sunset Boulevard: ”And now, mr De Mille, I am ready for my close-up.” Andrew Lloyd Webbers musikal får Skandinavienpremiär på Värmlandsoperan den 24 september 2009, och Lundqvist kommer därmed att bredda sin dramatiska repertoar till att ”sjunga på riktigt”.
Teatervärlden tackar (lite grann) för pengarna
BUDGETPROPPEN. Efter att budgetpropositionen kom i måndags – med höjda anslag för vissa men inte för andra – har flera av kommentarerna från en krisande teatervärld låtit välvilligt tacksamma.
Anders Franzén, vd och teaterchef för Kungliga Operan, en av vinnarinstitutionerna, gläder sig till exempel över att kunna fortsätta bedriva verksamheten i samma omfattning som idag:
– Det är naturligtvis tillfredställande med den satsning på scenkonstens område som kulturbudgeten tydligt markerar.
– Jag gläds åt att regeringen vill höja anslaget till Riksteatern, säger Birgitta Englin, vd för Riksteatern, i sin kommentar.
Och Svensk Scenkonst, som vid flera tillfällen efterlyst besked från regeringen om att man är införstådd med scenkonstens akuta problem, tycker att budgeten innehåller ”flera positiva besked”. Förbundsdirektör Sture Carlsson gläder sig också han. Trots att han i sin kommentar konstaterar att regeringen främst har ”månat om sina egna institutioner Kungliga Operan, Dramaten och Riksteatern”:
– Men landets övriga institutioner liksom de fria grupperna är inte bortglömda.
Teaterförbundet kallar budgeten ”en kyss på munnen och en spark i baken”. Ordförande Anna Carlson tycker att kulturministern ska hedras för att regeringen tagit intryck av kritiken från scenkonstbranschen men talar samtidigt om ett ”förakt för de yrkesverksamma på kulturområdet” eftersom regeringen samtidigt i ett ”direkt stötande” förslag undantar Teaterverksammas a-kassa från den sänkta avgiften, och påpekar:
– De medel som tillförs scenkonsten ska ses i ljuset av en mångårig urholkning av anslagen. För de fria teater- och dansgrupperna är de ökade anslagen mycket välkomna men otillräckliga.