Notiser vecka 45Anna Grip har gått från tillförordnad till permanent konstnärlig ledare för anrika Cullbergbaletten.
Nyheter [2009-11-05]

Notiser vecka 45

NYHETER. Nummer räknar till två nya utredare och lika många svängiga festivaler. Vi konstaterar att såväl SVT som Göteborgsoperan tänker grönt när de återanvänder sommarpratare respektive Elin Klinga. Recyclar gör också Cullbergbaletten.

K-special om Galeasen
DOKUMENTÄR. Ikväll, den 5 november, visar Tempofestivalens Dokuklubb filmen Galeasen, mon amour om Rickard Günthers omtalade uppsättning av Artauds requiem 1990. Den fria teatergruppen Galeasen bildades 1983 av Leif Andrée, Ingela Olsson och en rad andra, numera etablerade skådespelare, och har beskrivits som en lika viktig faktor för svensk teater som Ebba Grön var för musikscenen.
   Dokumentärfilmarna Håkan Berthas och Stefan Erdman filmade arbetet med Artauds requiem när det begav sig, och presenterar nu en dokumentär där de inblandade intervjuas, tjugo år senare. För den som inte kan vara med på Tempofestivalen har chans att se Galeasen, mon amour i SVT2 redan den 6 november.

Cullbergbalettens nya konstnärliga ledare
CHEF. Anna Grip har uppgraderats från tillförordnad till ordinarie konstnärlig ledare för legendariska Cullbergbaletten. Välmeriterade Grip kan den europeiska dansvärlden utantill, efter samarbete med bland andra Cristina Caprioli, Helsingborgs stadsteater, Östgötabaletten, Rosas i Belgien och Moderne Dans i Danmark.
   Riksteaterns vd Birgitta Englin, som är ytterst ansvarig för Cullbergbaletten, säger i ett pressmeddelande att hon är mycket nöjd med att Anna Grip nu tar över kompaniet. Och Nummer uppdaterar förstås sin ledarskapslista och konstaterar att för första gången någonsin leder nu fler kvinnor än män de svenska sceninstitutionerna.

Berlintemat på Stockholms stadsteater fortsätter
TEMADAG. Stockholms stadsteaters Berlintema med pjäser som Mur och Berlin är särskilt aktuellt den 9 november. Detta datum inträffade Kristallnatten – den landsomfattande pogrom i Tyskland som betraktas som starten på folkmordet på Europas judar under andra världskriget. Året var 1938. Och den 9 november 1989 föll Berlinmuren och Europakartan skulle därmed komma att ritas om radikalt över tid.
   Det är mot den bakgrunden som Stockholms stadsteater arrangerar en temadag i samarbete med stiftelsen Natur & Kultur, Forum för levande historia, Amnesty, RFSL med flera.

Heister och Sjöström nya utredare
UTREDNINGAR. Regeringen har utsett två nya utredare. Kulturhusets chef och konstnärliga ledare Eric Sjöström ska ta itu med en ny nationell plattform för musiken. I regeringens direktiv sägs bland annat att han ska föreslå statliga insatser på nationell nivå, identifiera musikplattformens kompetens- och lokalbehov samt lämna förslag på myndighetsnamn.
   Västerbottens landshövding Chris Heister ska utreda fördelningen av statliga bidrag till regional kulturverksamhet. Kulturdepartementet konstaterar i ett pressmeddelande att staten även i fortsättningen ska säkerställa att det finns samma breda kulturutbud med rum för variation i hela landet. Heister ska komma med förslag på vilka bidrag som ska omfattas och hur samarbetet mellan stat, kommuner och landsting ska gå till.


Sommarpratare diskuterar
TV. Sveriges television tänker återanvända radiofavoriten Sommar! Ett antal sommarpratare som gjort särskilt intryck på lyssnarna samlas i rutan för att dryfta livsfrågor med anknytning till sina radioinsatser. Bland de utvalda märks skådespelerskan Lena Endre, som tillsammans med journalisten Alex Schulman, regissören Kjell Sundvall och programledaren Kattis Ahlström medverkar i det första programmet 10 november. Övriga inbjudna med scenanknytning är Pia Johansson, Morgan Alling, Jasenko Selimovic, Nour El-Refai, Helena Bergström, Mia Skäringer, Malena Ernman, Jonas Karlsson, Claes Malmberg och Babben Larsson.

Elin Klinga dansar
GÖTEBORGSOPERAN. Dramatenskådespelaren Elin Klinga överraskar som inhoppare i Göteborgsoperans dansanta Oidipusdrama Black biist av den belgiske/holländske koreografen Wim Vandekeybus. Klinga, som var operabalettens textcoach under repetitionerna, verkar ha blivit så förtjust i verket att hon nu ställer sig på scen som ersättare. Hon har ingen formell dansutbildning, men har dragit på sig trikåer med framgång förr, som i Mats Eks Andromaque på Dramaten.
   Black Biist var den avgjort intressantaste delen av triptyken Dekadens, tyckte Nummers Björn Gunnarsson i sin recension i våras. När Göteborgsoperan gästar Dansens Hus 6–8 november tar Klinga över Timo Nieminens roll som siaren Teiresias. Det innebär både talade partier och krävande koreografi.

Die Bühne får projektpengar
COMMUNITYTEATER. Som Nummer konstaterade redan förra året, så har fenomenet communityteater fått fäste i Sverige. Ett tecken på det är de 3 miljoner kronor som teatergruppen Die Bühne får för att bygga upp en communityverksamhet i Göteborg. Projektet kallas Angels of Angered och är ett samarbete mellan dramatikern Christofer Bocker och en grupp skolbarn.
   Bocker ska skapa ett manus med hjälp av barnens tankar kring rädsla och änglar. Så småningom får de prova på dans och teater, och några av barnen kommer även att stå på scen och presentera materialet i en föreställning.
   Communityteater är en internationell rörelse som brukar beskrivas som scenkonst med utgångspunkt i en särskild plats eller en viss grupp människor. Bocker vann inom parentes Elverkets manustävling 2005, som ville hitta nya dramatiker med annat ursprung än helsvenskt – och som sedan aldrig blev av.

Etnodans i storstäderna
FESTIVALER. Movement in exile är namnet på en festival för samtida konstnärlig dans med rötterna i etniska stilar som flamenco, indiskt och tango. Under dagarna 5–8 november samlas akter som gränsöverskridande Companía Pares Sueltos och flamencosällskapet Marco Vargas & Chloé Brûlé Company. Arrangörerna vill uppmärksamma och vidareutveckla det nya inom så kallad världsdans, inte minst på den svenska scenen.
   Den 8 november bjuder Movement in exile på romsk gala på Södra Teatern i Stockholm, med de tre tungviktarna Esma Redzepova, Ilo och Puerto Flamenco på scen. Den legendariska sångerskan Redzepova är älskad världen över för sin konst och sitt sociala engagemang, för vilket hon nominerats till Nobels fredspris.
   Marco Vargas & Chloé Brûlé dyker också upp på Pustervik i Göteborg, där man kör World Dance Festival 6 och 7 november ihop med Kulturhuset Oceanen. Dit kommer också nytango från Buenos Aires med Companía pares Sueltos. Vidare presenterar World Dance en rad lovande danskonstnärer, som Kristina Borgkrans, Anna Öberg och Paula de Hollanda.
   Movement in exile är vidare beskyddare av projektet Ta plats!, ett jämställdhetsseminarium som hålls 5 och 6 november på Oceanen i Göteborg och Stallet i Stockholm. Då presenteras resultatet av mentorprojektet, som syftar till att hitta fler kvinnliga scenkonstnärer och öka kvinnors makt inom kulturlivet.

Barnopera och dockteater
BARN. På lördag blir det både musikäventyr och dockteater i Stockholm. På Kulturhuset kläs klassikern Alladin i operakostym med hjälp av fyra sångare och en pianist. Michael Bartov regisserar.
   Vill man hellre spela och sjunga själv, väljer man Moussa Diallo Trios malinesiska trummor, samtidigt på nästan samma plats.
   På Teater Tre i Stockholm tänker Festival Vulkan ha utbrott i tre veckor med början den 5 november. Det stora dragplåstret lär bli det danska dockteaterdramat Farvel hr Muffin. Därtill visas föreställningarna Sailor och Pekka, Klä på klä av, Filippo & Krokodilen, Halli Hallå och några till. Alla över sex månader ska enligt Teater Tre kunna få sig en fin upplevelse på Festival Vulkan.

Svensk scenkonst gillar utredningen av scenkonstpensioner
Svensk Scenkonst ställer sig bakom den statliga utredningen om scenkonstpensioner som nyligen presenterades. Utredaren vill få bukt med alla skenande pensionskostnader som scenkonstinstitutionerna idag har för dansare och sångare, som inte sällan påtvingats yrkesförbud på grund av ålder. I stället föreslår utredaren en omställningsersättning med möjlighet till vidareutbildning, samt ”efterlön” till sångare och dansare. På så sätt får institutionerna ökad förutsebarhet, vilket bör göra dem mer benägna att anställa dansare och sångare. Vidare slår utredaren ett förslag för frilansare, som också ska ha rätt till omställningsersättningen fullt ut.
– Om regeringen är alert kan det nya systemet bli verklighet redan 2012, konstaterar Åsa Hollmén på Svensk Scenkonst i ett pressmeddelande. 
Läs hela scenkonstpensionsutredningen
Läs också Teaterförbundet mer kritiska reaktion

Nummer.se

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare